ازدواج در سن بالا

ازدواج در سن بالا، مزایا و معایب ازدواج در سن بالا


ازدواج در سنین بالا حرف و حدیث بسیاری به دنبال دارد، بالا رفتن سن ازدواج یک پدیده اجتماعی – فرهنگی است که علل مختلفی برای آن وجود دارد. هم چنین ازدواج در سنین بالا مزایا و معایب خاص خودش را دارد و نمی توان لزوما به چشم یک پدیده آسیب زا به آن نگاه کرد.


اما توجه داشته باشید که ازدواج در سنین بالا با چالش ها و نگرانی های بسیاری همراه می باشد. در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره و روانشناس می تواند برای شما مفید باشد و مهارت های لازم برای ازدواج موفق را به شما یاد دهد تا با خیالی آسوده زندگی مشترک خود را آغاز کنید.


ازدواج در سن بالا

امروزه با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی سن ازدواج بسیار بالاتر از دهه های گذشته شده است.


ازدواج در سنین بالا شکل های مختلفی دارد ممکن است یکی در سنین بالا تصمیم به ازدواج کرده باشد در حالی که شخص دیگری تجربه قبلی از ازدواج و زندگی مشترک داشته و به علت فوت یا طلاق همسرش تصمیم به ازدواج مجدد گرفته باشد.


علت بالا رفتن سن ازدواج

یکی از اصلی ترین دلایل برای بالا رفتن سن ازدواج، طولانی شدن تحصیلات و مهارت آموزی و دیر وارد شدن جوانان به بازار کار می باشد. در صورتی که جوانان دیرتر وارد بازار کار شوند و استقلال مالی کسب می کنند، دیرتر به فکر ازدواج و تشکیل خانواده خواهند افتاد.


از طرف دیگر عواملی مانند وضعیت اقتصادی نابسامان و بیکاری بر عدم توانایی افراد برای ازدواج تاثیر می گذارد. در این شرایط افراد برای به دست آوردن شرایط و موقعیت های ازدواج باید وقت بیشتری را صرف کنند تا بتوانند وارد بازار کار شده و به استقلال مالی برسند سپس برای ازدواج اقدام کنند.


علاوه بر شرایط اقتصادی، برخی از جوانان خودشان تمایلی به ازدواج ندارند، یکی از عوامل تاثیرگذار در ازدواج در سن بالا، طولانی شدن دوستی های قبل از ازدواج می باشد در این شرایط افراد تا رسیدن به سنین میانسالی، نیاز و آمادگی لازم برای ازدواج را در خود احساس نمی کنند.


آن ها تمایل دارند تا سال های بیشتری برای خود وقت بگذارند و مسئولیت ازدواج را سنگین می دانند و از آن دوری می کنند. برخی از افراد نیازهای عاطفی و حتی میل جنسی شان را به شکل دیگری رفع می کنند و از تعهد و مسئولیت ازدواج می ترسند.

مزایای ازدواج در سن بالا

زمانی که سن شما بالاتر می رود در مورد اهداف و عقاید خود صریح تر می اندیشید و می توانید معیارهای روشن و واضح تری را برای ازدواج موفق تان در نظر بگیرید و از انگیزه ازدواج خود آگاه شوید.

افراد در سنین بالا در روابط عاطفی شان می توانند رفتار بهتری داشته باشند و به طور واقع بینانه به مسائل نگاه کنند و فرد مقابل خود را مورد سنجش قرار دهند. زیرا آن ها به بلوغ عاطفی و پختگی لازم رسیده اند و احتمال گرفتن تصمیم های هیجانی در این سن بسیار کاهش می یابد.

یکی دیگر از مزایای ازدواج در سنین بالاتر، کم بودن تنش های روانی و آرامش بیشتر در روابط می باشد.

هم چنین تامین مالی زندگی از جمله مزیت های این نوع ازدواج می باشد، به طوری که تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده در چنین ازدواج هایی کمتر دیده می شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ازدواج در سن بالا


ترمیم شکست عاطفی چگونه خواهد بود؟

ترمیم شکست عاطفی چگونه خواهد بود؟


بسیاری از افراد هستند که درگیر وابستگی های عاطفی می شوند و هنگامی که خودشان را درگیر رابطه می کنند شدیدا وابسته شده و درگیر رابطه احساسی می شوند.


هنگامی که رابطه تمام شود، دیگر نمی توانند با یکدیگر در ارتباط باشند در این صورت دچار بیماری های روانی و آشفتگی های روحی و روانی خواهند شد.


ترمیم شکست عاطفی چگونه خواهد بود؟

فردی که از نظر احساسی شکست خورده است ابتدا باید از درون خودش را ملاقات کند و لایه لایه درون خود را مورد بررسی قرار دهد او باید ابتدا به نقاطی که در دسترس او می باشد دست پیدا کند و بتواند آن ها را به خوبی لمس کند.


او باید احساسات خود را مورد بررسی قرار دهد در زیر نمونه هایی ذکر شده است که مورد توجه قرار می دهیم.


تردید به خود

خشم

انکار

خود سرزنشی

شماتت

آشفتگی درونی

ترس

اضطراب

خیال پردازی

فرد بعد از آن که این موارد را بررسی کرد آنقدر پیش می رود تا به درون خود برسد و درونی ترین ترس ها، احساسات، عواطف، افکار و منطق فرو خفته هر فرد که در درون او قرار دارد که مورد بررسی قرار می دهد.


فرد با بررسی این موارد می تواند به ارزش های زندگی خود که نهفته بوده است دست یابد و با دیدن و خوب رصد کردنشان تحول بزرگ و عظیمی در زندگی خود به وجود آورند.


ترمیم شکست عاطفی

بر اساس نظر مشاوران شکست عاطفی برای هر فرد متفاوت است و شدت و ساختار متفاوتی دارد.


بسیاری از افراد شکست کوتاه مدت را تجربه می کنند و سریع به زندگی عادی خود بر می گردند اما بسیاری از افراد ممکن است سالیان سال با این تجربه تلخ دست و پنجه نرم کنند و نتوانند به راحتی با این شکست کنار بیایند.


عواملی بسیاری هستند که بر نوع شکست عاطفی تاثیر می گذارند، این عوامل عبارت اند از: عمق رابطه، ماهیت رابطه، شدت احساسات طرفین در رابطه، شرایط جدایی و تجربیات گذشته، مهم ترین این عوامل می باشند.


بر اساس موارد بیان شده نوع شکست خوردن متفاوت می باشد ولی این عوامل بین افراد شکست خورده تکرار می شود و بسته به شخصیت افراد ممکن است مدت شکست عاطفی کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد.

کسی که شکست عاطفی را را تجربه می کند ممکن است بعضی از قسمت ها را بیشتر احساس کند و در بعضی از عوامل به سرعت عبور کند.


ترمیم شکست عاطفی

اگر فرد بتواند نسبت به شکست عاطفی خود شناخت دقیقی داشته باشد در این صورت می تواند هر لحظه احساسات خود را به خوبی مورد پایش قرار دهد و احساساتش را به خوبی بشناسد در این صورت بهتر خواهد توانست راهی بیابد که بتواند از احساسات ناخوشایندش عبور کند.


هنگامی که دچار احساسات درهم شکسته می شود می تواند راحت تر با این احساسات کنار بیاید و چیزهای بهتری را جایگزین احساسات شکست خورده خود کند در این هنگام زندگی او مورد تغییر و تحول قرار خواهد گرفت.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ترمیم شکست عاطفی چگونه خواهد بود؟


بازتاب گردن نوزاد | رفلاکس گردن نوزاد

بازتاب گردن نوزاد، رفلاکس گردن نوزاد


بازتاب گردن نوزاد از جمله بازتاب هایی است که در هفته های ابتدایی تولد نوزاد آغاز می شود و در ماه های ۴ و ۶ به اوج می رسد و پس از آن ناپدید می شود.


در این بازتاب اگر سر نوزاد را به طور ناگهانی در یک سو بچرخانیم، دست و پای موافق جهت حرکت، کشیده و اندام های طرف مقابل جمع می شود و در برخی از اوقات این اتفاق برعکس می افتد. توجه داشته باشید که بازتاب ها فعالیت های خودکار و غیرارادی هستند که بدون اختیار و آگاهی انسان انجام می شوند.


فعالیت بازتاب ها از طریق مدارهای عصبی نسبتا ساده به وجود می آیند، تشدید و تضعیف آن ها می تواند نشانه هایی از ابتلا به بیماری های عصبی باشد.


به همین دلیل برای تشخیص اختلالات عصبی و تعیین میزان هوشیاری افراد، وضعیت بازتاب کودکان را مورد بررسی قرار می دهند در این شرایط می توانید از مشاور کودک کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کند و از سلامت نوزاد خود مطمئن شوید.


بازتاب گردن نوزاد چیست؟

بازتاب گردن واکنش چرخاندن سر نوزاد به یک سمت می باشد، وقتی سر نوزاد به یک سمت می چرخد بازو و پایی که در طرف مخالف قرار دارد خم می شود، در حالی که بازو و پایی که هم جهت با سر قرار دارند در همان جهت باز می شوند به این نوع واکنش بازتاب نرده می گویند.


چون در این حالت بازوها و پای نوزاد شبیه به فردی می باشد که در حال بالا رفتن از نرده است.


بازه زمانی بروز بازتاب گردن در نوزاد

بازتاب گردن به طور طبیعی در ۱۲ هفته ابتدایی تولد وجود دارد و به طور خودکار تا ۶ ماهگی ناپدید می شود، در صورتی که این بازتاب بیش از ۶ ماه طول بکشد از وجود ناهنجاری در مغز حکایت می کند.

در این شرایط باید نشانه های سلامت نوزاد را بشناسید تا در صورت مواجه با ناهنجاری ها بتوانید به متخصص مراجعه کنید و برای درمان آن اقداماتی را انجام دهید.


اهمیت وجود بازتاب گردن در نوزاد

وجود بازتاب گردن نشانه مهمی از رشد عصبی و عملکرد نوزاد می باشد، در صورتی که نوزاد این بازتاب را از خود نشان نمی دهد این مسئله را با پزشک در میان بگذارید زیرا فقدان بازتاب نشان دهنده از اختلالات عصبی – رشدی نوزاد و فلج مغزی می باشد.


این بازتاب را در سنین بالای ۶ ماه از خودشان نشان می دهند و در صورتی این واکنش در کودک بماند به رشد و هماهنگی کودک آسیب وارد می کند.


در این شرایط شما باید مراحل رشد کودک را بشناسید و از مراحل رشدی کودک تا یک سالگی اطلاع داشته باشید در این خصوص باید اطلاعات خود را در خصوص روند رشد در سال اول زندگی کودک افزایش دهید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-بازتاب گردن نوزاد | رفلاکس گردن نوزاد


مخالفت خانواده پسر با ازدواج و راه حل آن

مخالفت خانواده پسر با ازدواج و راه حل آن


مخالفت خانواده پسر با ازدواج مسئله است که بسیاری از زوجین با آن رو به رو می شوند، ممکن است شما با شرایطی مواجه شوید که دختری را برای ازدواج انتخاب می کنید اما خانواده با انتخاب شما  مخالف باشند، در این حالت تنش های میان شما و خانواده تان به وجود می آید که می تواند باعث درگیری میان شما شود.


بسیاری از خانواده به دلیل عدم اعتماد به انتخاب شما، مخالف ازدواج تان هستند، آن ها گمان می کنند که انتخاب همسر باید توسط خودشان انجام شود زیرا آن ها با تجربه تر هستند.


در صورتی که از انگیزه ازدواج تان مطمئن هستید بهترین راه این است که به صورت منطقی با خانواده تان صحبت کنید، هم چنین می توانید از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید تا در این زمینه شما را یاری کند تا بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید و نگرانی های خانواده تان کاهش یابد.


دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج او

مخالفت خانواده با ازدواج پسرشان دلایل مختلفی دارد، والدین تصور می کنند که خودشان می توانند دختر بهتری را برای فرزندشان انتخاب کنند و مصلحت فرزندشان را بهتر می دانند. پدر و مادر فکر می کنند که هنوز فرزندشان به بلوغ عاطفی و فکری کافی برای ازدواج نرسیده اند و نمی توانند انتخاب درستی داشته باشند.


نارضایتی از دختر منتخب پسر

برخی از خانواده ها اساسا با دختری که پسرشان برای ازدواج انتخاب کرده است مخالف می باشند و آن ها گمان می کنند که خودشان باید برای او، همسری را انتخاب کنند. در حقیقت این خانواده ها به مشورت دادن پسرشان و عدم تائید  دختری که او بر می گزیند قانع نمی باشند و می خواهند خودشان مستقیم برای همسرشان تصمیم بگیرند.


مشکل این جاست که خانواده ها به جای این که به دنبال همسر مناسب برای پسرشان باشند بیشتر به دنبال عروسی مناسب برای خودشان هستند که بتوانند به او افتخار کنند و از نظر آن ها برای پسرشان مناسب باشد.


هراس خانواده از جدایی و مستقل شدن فرزند از خانواده

این خانواده ها ترجیح می دهند که پسرشان فعلا ازدواج نکنند، پسری که در خانواده نقش پدر و پشتیبان را دارد و اعضای خانواده به او وابستگی مالی دارند، نگرانند که با ازدواجش منجر به از دست دادن تکیه گاهشان شود و این مسئله بسیار برای آن ها نگران کننده می باشد.

هم چنین ممکن است مادر به پسرش بسیار وابسته باشد و عروس را به عنوان رقیبی برای خود در نظر بگیرد، دلیل دیگری که ممکن است خانواده ها مانع ازدواج پسرشان شوند شک در توانایی پسر برای اداره کردن زندگی می باشد.


در این حالت خانواده ها تصور می کنند که پسرشان به قدر کافی آگاه نیست و هنوز توانایی مالی اداره زندگی شان را ندارند و از پس زندگی بر نمی آید به همین دلیل از جدایی و مستقل شدن پسرشان می ترسند.


در نظر داشتن دختری در دوستان و اطرافیان

در بعضی از موارد خانواده ها، دختر دیگری را در آشنایان برای پسرشان پسندیده اند و به همین دلیل با انتخاب پسرشان مخالف هستند و دوست دارند پسرشان با دختری که آن ها انتخاب کرده اند ازدواج کند به همین دلیل راضی به ازدواج پسرشان با دختری که خودش به عنوان همسر انتخاب کرده است نمی شوند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مخالفت خانواده پسر با ازدواج و راه حل آن


رفتار با کودکان دیر آموز

کودکان دیر آموز، برخورد و آموزش کودک دیر آموز


کودکان دیر آموز توانایی یادگیری مهارت های تحصیلی ضروری را دارند، اما میزان و عمق یادگیری آن ها نسبت به هم سن سالانشان کمتر است به طوری که نمرات هوش کودکان دیر آموز بالاتر از نمرات کودکان عقب مانده ذهنی و پایین تر از کودکان طبیعی می باشد به همین دلیل به آن ها کودکان مرزی می گویند.


این کودکان از نظر ظاهری تفاوتی با کودکان دیگر ندارند به همین دلیل تشخیص آن ها تا موقع مدرسه رفتن به تاخیر می افتد در این سن، والدین دچار نگرانی می شوند، توقعات والدین در مورد نمرات و مهارت های فرزندشان این کودکان را دچار استرس و اضطراب می کند و آن ها را در شرایط سختی قرار می دهد.


لازم است تا والدین از طریق استعدادیابی از توانایی فرزندشان آگاه باشند و بر اساس توانایی او انتظارات شان را تطبیق دهند در این راستا مرکز مشاوره به شما کمک می کند تا با استفاده از روش های موثر به کودکتان کمک کنید تا شرایط او بهبود یابد.


ویژگی های کودکان دیر آموز چیست؟

کودکان دیر آموز در ظاهر مانند دیگر کودکان جامعه هستند، اما بهره هوشی آن ها کمتر از کودکان معمولی می باشد و بین ۷۰ تا ۸۴ است. این کودکان علاقه به کارهای فکری و یادگیری ندارند و قادر به انجام برنامه ریزی و کارهایی به صورت پیشرفته نیستند.


بسیاری از این کودکان در تحصیل دچار مشکل می شوند به طوری که ضعف های تحصیلی آن ها در تمام دروس مشخص  است اما این کودکان ممکن است در برخی از مهارت ها بسیار عالی باشند. از نشانه های دیگر کودکان دیرآموز می توان به موارد زیر اشاره نمود:


در پردازش اطلاعات بسیار ضعیف عمل می کنند یکی از علل قابل شناسایی بدکاری در سیستم عصبی مرکزی می باشد.

از نظر مهارت های حرکتی مانند راه رفتن تفاوتی با همسالان خود ندارند. اما از نظر مهارت های ظریف مانند نخ کردن دشواری هایی دارند.

یک نوع کندی حسی حرکتی در انجام کارهای شخصی خود دارند.

درجاتی از آسیب مغزی یا بدکاری سیستم اعصاب مغزی در آن ها دیده می شود.

در حافظه دیداری و شنیداری مشکلات جدی دارند در نتیجه دیکته و نوشتن برای آن ها سخت و دشوار می باشد.

بیشتر این کودکان به خاطر بازخوردهایی که از طرف دیگران دریافت می کنند اعتماد به نفس آن ها کاهش می یابد و هم چنین خودپنداره پایینی دارند.

کودکان دیر آموز، ریشه مشکل کجاست؟

علل بروز اختلالات یادگیری و دیرآموزی کودکان هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، با این حال در پژوهش های مختلف بسیاری از عواملی که باعث دیرآموزی کودکان هستند شناسایی شده است که هر کدام از آن ها به طور اختصار بیان شده اند:

عوامل ژنتیکی:

بر اساس تحقیقات انجام شده در خانواده هایی که عضوی دچار اختلال یادگیری است احتمال بروز چنین اختلالی بسیار بیشتر می باشد.


عوامل فیزیولوژیکی و بیوشیمی:

در صورت ابتلا به بیماری و یا صدمه ممکن است به مغز آسیب وارد شود و این مسئله باعث اختلال در یادگیری یا دیرآموزی کودک شود. این آسیب ها ممکن است در دوران جنینی یا بعد از زایمان به وجود آید.


عوامل آموزشی:

عوامل دیگر محیطی مانند نداشتن فعالیت های محرک، تخصص ناکافی معلم در شیوه های آموزشی پایه، توقعات بسیار بالا یا پایین  معلمان از دانش آموزان، تدریس ناکافی به دانش آموزان در عقب ماندگی کودکان نقش دارند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-رفتار با کودکان دیر آموز