تفاوت هایی که ازدواج را به قعر سیاه چاله طلاق می کشاند

گاهی اوقات زوجین پیش از ازدواج متوجه وجود اختلافدر ازدواج نمی شوند و همین امر باعث می شود که پس از ازدواج نتوانند با یکدیگر فعالیت های مشترکی داشته باشند و به مرور از یکدیگر خسته شوند و از هم فاصله بگیرند.


به این مثال توجه کنید:


تنها چند ماه از ازدواج مان گذشته بود که متوجه تفاوت هایمان شدیم. در زمان نامزدی هرکاری می کردیم کنار هم باشیم اما پس از ازدواج متوجه شدم که واقعا خرید کردن با او را دوست ندارم، او ساعت های زیادی در مغازه ها به دنبال لباس می گشت و این امر مرا به شدت کلافه می کرد. اکنون پس از گذشت سی سال ما یاد گرفتیم تا با تفاوت های یکدیگر کنار بیاییم. البته که هنوز هم در خرید کردن همان نظر را داریم!


تفاوت های جنسی

آیا علاقه به خرید به دلیل تفاوت جنسیتی می باشد؟ 


تقریبا تمام افراد موافق هستند که زن و مرد تفاوت های زیستی دارند اما به همان اندازه که متفاوت هستیم می توانیم مکمل یکدیگر نیز باشیم. ممکن است تفاوت های جنسی وجود داشته باشد اما تفاوت های شخصیتی موضوعی است که باید بر آن تمرکز کرد زیرا ریشه اصلی درگیری ها به آن بر میگردد.


تفاوت های شخصیتی

آیا شنیده اید که می گویند افراد متضاد مانند آهن ربا هم را جذب می کنند؟


بر اساس مطالعاتی که انجام شده است این امر واقعیت دارد، مراجعین زیادی داشته ام که در ابتدا از این تفاوت ها لذت می بردند اما به مرور همین تفاوت ها باعث درگیری آن ها شده است، به صحبت های زیر دقت کنید تا بیش تر متوجه این امر بشوید:


من(نهال) و سینا سال ها پیش باهم آشنا شدیم سینا به شدت آرام و درونگرا بود درحالی که من پرحرف و اجتماعی بودم او گوش بسیار خوبی برای حرف های من بود، او به تمام حرف های من گوش میداد، هرگز به ساعتش نگاه نمی کرد و بودن در کنار او به من آرامش بسیار زیادی می داد. تنها چند ماه از ازدواج ما گذشته بود که همین تفاوت ها به نظر خسته کننده می آمد. کم کم سینا به نظرم مثل یک پیرمرد خسته کننده شده بود که هیچ برنامه ای برای آینده نداره و ترجیح می ده که تمام وقت خودش رو توی خونه باشه.


این داستان در جلسات زیادی تکرار می شود و معمولا هر دو زوج از این تفاوت ها شکایت دارند.


گام اول: نقاط ضعف و قوت

اولین گام برای زوجین این است که نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنند این کار ممکن است دشوار بوده و نیاز باشد تا از مشاور کمک بگیرند، مشاور با پرسیدن سوال و جواب لیستی از نقاط ضعف و قدرت زوجین تهیه می کند.

در شرایطی که زوجین متفاوت از یکدیگر باشند احتمالا نقاط ضعف یکی نقاط قوت دیگری است و بالعکس بنابراین از زوجین خواسته می شود تا به یکدیگر اجازه دهند که در چیزی که خوب هستند فعالیت را به دست بگیرند. 


این امر ممکن است دشوار باشد اما باید هردو زوج این گام ابتدایی را با یکدیگر بر دارند.


به طور مثال در داستان نهال و سینا، سینا که در رشته ریاضی تخصص بیش تری داشت اداره امور مالی را در دست گرفت و نهال مسئول خرید و رسیدگی به کلاس بچه ها را به عهده گرفت البته این بدین معنی نیست که نهال هیچ سهمی در امور مالی ندارد و هنوز هم باید در تصمیم های مهم وارد شود و نقش داشته باشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-تفاوت هایی که ازدواج را به قعر سیاه چاله طلاق می کشاند


ویژگی های مهم نامزد

مهارت های لازم برای ازدواج، مهارت های لازم برای زندگی مشترک


یکی از پیش زمینه های شروع یک زندگی مشترک موفق، یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج می باشد. زیرا زوجین در این مسیر زوجین با پیچ و خم های بسیاری رو به رو می شوند و مشکلات بسیاری بر سر راه آن ها قرار می گیرد.


در صورتی که مهارت های لازم برای ازدواج را یاد بگیرید به شناخت صحیحی از همسرتان می رسید و نسبت به نیازهای او آگاه می گردید.


در این صورت روابط شما با همسرتان بهتر خواهد شد و تعاملات بهتری با یکدیگر خواهید داشت که تاثیرات آن در افزایش همدلی، توجه به احساسات یکدیگر، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری به منظور مدیریت بحران ها نمایان خواهد شد.


توجه داشته باشید که یادگیری این مهارت ها برای همه زوجین ضروری می باشد حتی برای آن هایی که سال ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند.


هم چنین می توان برای کسب این مهارت ها از مشاورین ازدواج کمک خواست تا در این زمینه بر دانش و مهارت شما بیفزاید و شما را به سمت یک زندگی زناشویی بهتر راهنمایی کند.


ضرورت آگاهی از ویژگی های مهم نامزد

ازدواج آغاز زندگی مشترک زن و مرد است، در صورتی که آگاهی و دانش زن و مرد در مورد زندگی زناشویی بیشتر باشد می توانند راحت تر با چالش ها و بحران های زندگی کنار آمده و در این خصوص آماده تر می شوند. لازمه این امر خودشناسی و شناخت بیشتر تفاوت میان زن و مرد می باشد.


در صورتی که فرد مهارت های لازم را بیاموزد می تواند از بسیاری از سوء تفاهم هایی که در آینده ممکن است به دلیل عدم شناخت کافی به دست آید جلوگیری کند در این خصوص پیشنهاد می شود تا اطلاعات خود را در زمینه خودشناسی افزایش دهد تا با تاثیر خودشناسی در ازدواج آشنا شوید.


آگاهی از ویژگی های مهم نامزد

خوشحالی کنار شریک زندگی نیازمند آگاهی از تفاوت های میان زنان و مردان می باشد. در صورتی که زوجین شناخت کافی از یکدیگر نداشته باشند و ناگهان با تفاوت های میان زنان و مردان رو به رو شوند انگار وارد دنیای جدید و ناشناخته ای شده است.


در ادامه این مقاله چند مورد از این تفاوت ها را بیان می کنیم و در مورد آن توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد:


تفاوت نگاه به مسائل جنسی: زنان به طور معمول بعد از رفع نیازهای احساسی و عاطفی درصدد برقراری رابطه جنسی هستند، در صورتی که مردان رابطه جنسی را ابزاری برای رسیدن به بعد احساسی و عاطفی در رابطه عاشقانه دانسته و از این طریق به ابراز احساسات و عواطفشان می پردازند.

استقلال طلبی در مردان اولویت است: معمولا نیاز استقلال طلبی مردان از زنان بیشتر است و دوست دارند مستقل باشند و روی پای خودشان بایستند و به کسی وابسته نباشند به همین دلیل از وابسته شدن دوری می کنند. به طور ذاتی مردان دوست دارند کنترل شرایط را در دست شان بگیرند و چالش ها و مشکلاتی که به وجود می آید را مدیریت کنند و برای حل آن ها اقداماتی را انجام دهند.

حمایت شدن در زنان اولویت است: زنان نسبت به مردان احساسی تر هستند و به همین دلیل نیاز به حمایت بیشتری از جانب مردان دارند بنابراین مسئله حمایت از همسر از نظر زنان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورتی که به زنان بی توجهی شود غمگین و آزرده می شوند. توجه کردن به مناسبت هایی مانند تاریخ تولد، سالگرد ازدواج و غیره نیز برای زنان از اهمیت بسیاری برخودار است.

کاربرد مهارت های لازم برای ازدواج در زندگی

یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است و فرصتی است تا فرد با بایدها ونبایدهای رابطه زناشویی آشنا شود و در این خصوص آگاهی او افزایش یابد.


به عنوان مثال نوع رفتار با همسر، یا حرف هایی که نباید به همسر زد یا این که کنترل شوهر و عدم توجه به زن چه پیامدهای منفی در رابطه زناشویی بر جای خواهد گذاشت.


در ادامه این مقاله با مهم ترین مهارت هایی که برای ازدواج لازم است آشنا خواهید شد.

مهارت های لازم برای ازدواج، مهارت همدلی

مهارت همدلی به این معناست که بتوانید در موقعیت های حساس، پاسخ عاطفی مناسبی به طرف مقابل تان بدهید. در این حالت باید بتوانید از زاویه دید همسرتان به مسائل نگاه کنید تا بتوانید به خوبی احساسات او را درک کنید.


برای این که بتوانید مهارت همدلی را کسب کنید باید سعی کنید به خوبی به حرف های یکدیگر گوش کنید تا از نگرانی ها و دغدغه هایی که برای شما به وجود می آید باخبر شوید.


گوش دادن فعالانه به حرف های طرف مقابل

سعی کنید مهارت گوش دادن را در خودتان تقویت کنید برای گوش دادن فعال باید با تمام وجود به صحبت های طرف مقابل تان توجه کنید تا او مطمئن شود به صحبت هایش گوش می دهید و برای او ارزش و احترام قائل هستید.

منبع:کانون مشاوران ایران-ویژگی های مهم نامزد


عواقب وحشتناک اختلاف مذهبی در ازدواج

یکی از عواملی که بر روی تداوم زندگی مشترک اثر می گذارد و زندگی مشترک را به خطر می اندازد، اختلاف مذهبی در ازدواج می باشد اما با این وجود بسیاری از زوجین تفاوت مذهبی را نادیده می گیرند و ازدواج می کنند، در این صورت زوجین دچار مشکلاتی در زمینه های مختلف زندگی شان خواهند شد.


مصالحه کردن در مورد موضوعات اعتقادی بسیار دشوار می باشد، زیرا آن شخص باورهای متضادی با شما دارد، زمانی که با حوادث و رویدادهای مختلفی رو به رو می شود واکنش های متضادی را از خود نشان می دهد، حتی نظر او در مورد خوب و بد با نظرات شما متفاوت می باشد.


در این شرایط مشاوره قبل از ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است و تا حد زیادی می تواند چشم اندازی از زندگی مشترک را به شما نشان دهد در این صورت تست تفاهم ازدواج توسط روانشناس گرفته می شود و در این خصوص تفاوت ها مورد بررسی قرار گرفته پیامدها و راه های مقابله با تفاوت های مذهبی بیان می شود.


اهمیت رفع اختلاف مذهبی در ازدواج

امروزه ازدواج میان دختران و پسران با وجود اختلاف های مذهبی بسیار رایج شده است، در صورتی که دختر و پسر تصمیم به ازدواج می گیرند فکر می کنند که هیچ اختلافی نمی تواند مانع عشق بین آن ها شود و هر کدام از آن ها امید دارند تا بعد از ازدواج همسرشان را تغییر دهند.


فردی که چندین سال با اعتقادات خود بزرگ شده است و با آن ها خو گرفته است را نمی توان یک شبه تغییر داد. اگر با وجود اختلافات مذهبی تصمیم به ازدواج گرفتید و وارد زندگی مشترک شدید با مشکلاتی در زمینه های زیر رو به رو خواهید شد:


تربیت فرزندان

نوع پوشش

مراسم مذهبی

برخی از اختلاف ها مانند اختلاف فرهنگی با تعامل و بعد از مدتی قابل تطبیق خواهد بود و زوجین می توانند با یکدیگر کنار بیایند اما در صورتی که گرفتار تفاوت های عقیدتی شوند این اختلاف ها باعث به وجود آمدن دلخوری هایی در میان زوجین می شود، پس به این مسائل توجه کنید و هرگز آن ها را نادیده نگیرید.



عواقب وحشتناک اختلاف مذهبی در ازدواج

معیارهای اعتقادی در ازدواج

تشابه مذهبی بر تمام معیارهای افراد برای ازدواج تاثیر می گذارد. اعتقادات مذهبی شامل علایق، طرز فکر، آداب، رسوم، سنت و حتی دیدگاه‌ های افراد می باشد.


مراسم، آداب، سنت در ازدواج دو خانواده مذهبی و غیرمذهبی بسیار به چشم می آید و باعث درگیری خانواده ها می شود.


 مرز شوخی‌ افراد، جدا بودن سرگرمی خانم ها از آقایان، باورهای متفاوت، سن ازدواج و بارداری متفاوت همه ناشی از اعتقادات مذهبی و غیرمذهبی متفاوت می باشد.


در مواردی دیده می شود که زوجین به دلیل علاقه زیادی که به یکدیگر دارند خانواده خود را ترک می کنند یا اعتقاد خود را کنار می گذارند تا بتوانند کنار یکدیگر بمانند. شاید این کار به نظر درست باشد اما به مرور از اشتیاق اول زندگی کاسته می شود، علاوه بر این افراد به مرور از تصمیم خود پشیمان می شوند زیرا نمی توانند خود را عوض کنند. 

هر خطایی در طرف مقابل به آن ها یادآوری می کند که طرد خانواده کار اشتباهی بوده و همسرش لیاقت این کار را نداشته است!


به یاد داشته باشید که دین قسمت مهمی از شخصیت، فرهنگ و خانواده فرد است و بر تربیت فرزندان و رابطه با خانواده و خود همسر تاثیر زیادی می گذارد.


پیامدهای اختلاف مذهبی در ازدواج| تفاوت مذهبی با خانواده شوهر

اختلافات مذهبی در ازدواج پیامدها و مشکلاتی را به همراه دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر می باشد:


1. اختلافات اعتقادی در تربیت فرزندان مشکل ساز می شود


اگر والدین با یکدیگر از نظر اعتقادی اختلاف داشته باشند این مسئله بر روی شکل گیری شخصیت فرزندان و تربیت آن ها اثر می گذارد. زوجین باید قبل از ازدواج در مورد این مسائل با یکدیگر حرف بزنند و با نظرات یکدیگر آشنا شوند وگرنه بعد از ازدواج با مشکلاتی رو به رو خواهند شد.

منبع:کانون مشاوران ایران-عواقب وحشتناک اختلاف مذهبی در ازدواج


تفاوت کودک همسری و ازدواج در سن پایین| ازدواج زودهنگام

ازدواج زودهنگام مسئله ای رایج در برخی از جوامع به خصوص ایران می باشد، البته این مسئله چالش برانگیز مخالفان و موافقانی دارد که به بررسی و نقد آن می پردازند. به ازدواج های زیر 18 سال ازدواج زود هنگام می گویند که به علل مختلفی در ایران رواج یافته است.


از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و فردی از عوامل سوق دهنده افراد به سمت ازدواج در سن پایین می باشند. متاسفانه در برخی از مناطق و به اعتقاد برخی از افراد ازدواج زودهنگام به خصوص در مورد دختران نوعی فضیلت به شما می آید. اما این پدیده باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای فرد، جامعه و خانواده می شود.


در این شرایط باید افراد سطح آگاهی خود را در مورد ازدواج زودهنگام افزایش دهند تا با پیامدهای منفی آن آشنا شوند و تا حد امکان از این اتفاق پیشگیری کنند. کمک گرفتن از مشاوره ازدواج در این زمینه موثر می باشد و می تواند آگاهی لازم را در اختیار شخص بگذارد.


ازدواج زود هنگام| پیامدهای ازدواج زودهنگام

سن ازدواج به طور قانونی در ایران، 13 سالگی می باشد البته سنین پایین تحت شرایط خاص با بررسی قاضی، اجازه ازدواج صادر خواهد شد، اما سن رسمی ازدواج در سطح جهان 18 سال در نظر گرفته می شود در واقع منظور از ازدواج زودهنگام، سن پایین تر از 18 سال می باشد.


در جوامع مدرن مبنای ازدواج هر فرد تمایل و انتخاب خودش می باشد یعنی هر فردی خودش می تواند انتخاب کند و ازدواج یک انتخاب شخصی است که فرد بالای 18 سال در مورد آن تصمیم می گیرد.


به طور معمول در این جوامع ازدواج زیر 18 سال غیرقانونی می باشد و خود افراد تمایلی برای آن ندارند هم چنین ازدواج امری تحمیلی در  نظر گرفته نمی شود و خانواده ها در مورد آن تصمیم نمی گیرند. در کشورها غربی خانواده ها در ازدواج نقش موثری ندارند و  نقش خانواده در ازدواج چندان پررنگ نمی باشد.


در مقایسه با کشورهای غربی، ازدواج در ایران برای والدین بسیار مهم است و یک سرنوشت قطعی برای فرزندان در نظر گرفته می شود و والدین از سال ها قبل برای آن برنامه ریزی می کنند. حتی در انتخاب فرد مناسب برای ازدواج با فرزندشان تصمیم گیری می کنند و این عامل در برخی از مواقع باعث می شود تا فرد معیارهایی برای انتخاب همسر در نظر نگرفته و با تصمیم خانواده تن به ازدواج دهد.



ازدواج زودهنگام، علل و پیامدهای ازدواج در سن پایین

شیوع ازدواج زود هنگام

ازدواج زود هنگام یعنی زیر سن 18 سال، که در ایران شیوع بالایی دارد. بر اساس آمارها شیوع کودک همسری برای دختران زیر سن قانونی حدود 65 درصد و برای پسران 35 درصد می باشد. متاسفانه حدود 20 درصد از این افراد تحصیلات زیر دیپلم دارند و عدم تحصیلات کافی به معنی ناآگاهی آن ها در مورد ازدواج و بروز مشکلاتی در این زمینه می شود، زیرا اطلاعات آن ها در این زمینه بسیار کم می باشد.


علل ازدواج زود هنگام چیست؟| عوامل موثر بر ازدواج زودهنگام

ازدواج زودهنگام در بسیاری از مناطق کشور به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک امری طبیعی می باشد و اصولا مورد تشویق و تائید قرار می گیرد. برای ازدواج در سنین پایین علل متعددی وجود دارد که در ادامه مقاله آن ها را بیان کرده و به بررسی آن می پردازیم:


1. علل فرهنگی

در برخی از فرهنگ ها، ازدواج زودهنگام یک فضیلت و ارزش به حساب می آید، این مسئله بیشتر در مورد زنان صادق است تا مردان. فرهنگ غالب جامعه بیشتر جوانان را تشویق می کند تا در سنین پایین ازدواج کنند و آمادگی روحی آن ها را برای ازدواج در نظر نمی گیرند.

در صورتی که به این امر توجه نکنند از نظر اجتماعی فشار زیادی به زنان وارد می شود. هم چنین در برخی از خرده فرهنگ ها دختران هر چه زودتر ازدواج کنند، بهتر است و تحصیل و اشتغال زنان ارزش پنداشته نمی شود. والدین فکر می کنند که اگر دختر در سن بالا و دیر ازدواج کند حرف شنوی او از والدین کاهش می یابد و والدین نمی توانند او را کنترل کنند. البته در مورد پسران هم این نگرانی وجود دارد اما آزادی پسران در خانواده بیشتر می باشد.


2. علل فردی | عوامل موثر بر ازدواج زودهنگام

برخی از نوجوانان در ارتباط با جنس مخالف و به خاطر وابستگی عاطفی شدیدی که به طرف مقابل شان دارند تصمیم به ازدواج می گیرند.


در واقع انگیزه آن برای ازدواج وصال به معشوق می باشد و هیچ آگاهی یا پیش زمینه ای در مورد مهارت های لازم برای ازدواج موفق ندارند و بدون آگاهی تصمیم می گیرند تا زندگی مشترک شان را آغاز کنند. در این شرایط ممکن است خانواده ها با تصمیم او مخالفت کنند اما او در امر ازدواج پافشاری می کند و علیرغم مخالفت های خانوادگی، تصمیم به ازدواج می گیرد.

منبع:کانون مشاوران ایران-تفاوت کودک همسری و ازدواج در سن پایین| ازدواج زودهنگام


عشق بعد از ازدواج| عشق قبل ازدواج یا بعدازدواج

حتما شنیده اید که اگر در میان زوجین عشقی وجود نداشته باشد بعد از ازدواج به وجود می آید، اما بسیاری از افراد بعد از ازدواج در رابطه با معنا و مفهوم عشق دچار سردرگمی می شوند . این افراد نسبت به شرایط آگاهی لازم را ندارند و اطلاعات آن ها در میان زندگی مشترک کافی نیست به همین دلیل واکنش های نابهنجاری از خودشان نشان می دهند.


زمانی که آن ها بعد از ازدواج درگیر وضعیت نامناسب می شوند فکر می کنند که بین خود و همسرشان تفاهم لازم وجود ندارد و این امر باعث نگرانی آن ها می شود.


در این مقاله شرایطی را بررسی می کنیم که ازدواج شما با کمبود عشق و محبت رو به رو است. اگر احساس می کنید که زندگی شما به کمک حرفه ای نیاز دارد سعی کنید از مشاوره ازدواج کمک بگیرید تا موضوع مورد نظر را بررسی کند و زیبایی را به زندگی شما برگرداند.


اول ازدواج بعد عشق: تعریف افراد از عشق

بهتر است ابتدا با معنی و مفهوم عشق آشنا شوید و عناصر عشق را برای خودتان مشخص کنید. به طور کلی بسیاری از افراد تعریف درستی از عشق ندارند و اگر از آن ها در مورد عشق بپرسید سعی می کنند با جملات زیبا احساسات خود را در مورد عشق بیان کنند. 


این نوع نگاه به عشق تنها زمانی مورد قبول است که فرد پیش زمینه لازم شناخت عشق داشته باشد و بتواند به طور واقع گرایانه احساس خودش را در مورد عشق بیان کند.


به یاد داشته باشید که عشق تنها به معنی دوست داشتن نمی باشد و  بیش تر از دوست داشتن را شامل می شود. عشق باعث تکامل افراد در کنار یکدیگر می شود، اما در این موقعیت سوالی که مطرح می شود این است که تکامل انسان در مسیر عشق شامل چه مواردی می شود؟ آیا زندگی مشترک زیر یک سقف و آمیزش آن دو با یکدیگر به عنوان عشق شناخته می شود؟


در صورتی که درک کامل و مشخصی از مفهوم عشق نداشته باشید به شناخت کافی از عشق نخواهید رسید و در این زمینه دچار سردرگمی خواهید شد. عشق شامل جنبه های فراوانی می شود که برخی از آن ها عبارت اند:


تکامل جنسی

تکامل شناختی

تکامل روانی

افرادی که عشق را تنها زندگی مشترک زیر یک سقف و الگوی منظم رابطه جنسی با همسرشان می دانند، احتمالا بعد از ازدواج دچار سردرگمی می شوند، زیرا آن ها تصور می کنند که تمام عشق را تجربه کرده اند و عشق چیز دیگری برای آن ها ندارد، در این صورت ممکن است به طور طبیعی از عشق دوری کنند.

پیشنهاد مشاور: ادامه ازدواج ناموفق یا طلاق | ادامه زندگی بخاطر فرزند


کمرنگ شدن عشق بعد از ازدواج

علاوه بر موارد بیان شده و عدم شناخت کامل زوجین با عشق، عوامل دیگری هم بر روی آن تاثیر می گذارد. در این خصوص باید به تفاوت عشق در میان زنان و مردان توجه کرد، زیرا زنان و مردان روش های مختلفی برای بیان علاقه خود دارند، برای آگاهی در این خصوص می توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.


1. عشق بعد از ازدواج، انتظارات بی جا

یکی از دلایلی که باعث می شود نسبت به مفهوم عشق درک درستی نداشته باشید انتظارات بی جا و بی اساس می باشد. برخی از افراد فکر می کنند که بعد از ازدواج عشق در میان آن ها به وجود آمده و حل کننده همه مشکلات است ولی این دیدگاه کاملا غلط می باشد.


به یاد داشته باشید که عاشق شدن و رسیدن به عشق هیچ گاه به معنی حل مشکلات نمی باشد، بلکه عشق نعمتی است که خداوند در میان زوجین قرار داده است تا به کمک آن بتوانند مشکلات را کنار زده و برای رفع مشکلات، اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع:کانون مشاوران ایران-عشق بعد از ازدواج| عشق قبل ازدواج یا بعدازدواج