رفتار و کرداری مناسب با خانواده همسر

یکی از مباحثی که جوانان امروزی همیشه درباره آن پرسش هایی در زهن خود دارندشیوه صحیح برقراری ارتباط با خانواده همسر می باشد. برخی نیز در مورد ضرورت آن سوالی می کنند و بعضی در مورد حدود این روابط مسئله دارند.


در خانواده هسته ای، باید صمیمانه ترین ارتباط ها بین زوجین برقرار باشد. در این روابط صمیمانه، آنها با یکدیگر رازگویی داشته، به همدیگر اعتماد دارند و علاوه بر آن احساس خوشبختی می کنند، بر کلمات آنها رنگ گرم محبت نشسته و همدیگر را دوست می دارند و دوستی آنها دو سویه و طرفینی است. وجود سر زندگی در خانواده ای بالنده و متعادل، نشان از روابطی عاطفی دارد چنان که اریک فروم که از پیروان مکتب روانکاری است می گوید: اگر به دیگری در حد جاذبه جسمانی علاقمند شوی، یعنی جاذبه جسمانی زمینه ساز علاقه توبه دیگری باشد، نام آن «شیفتگی» است و می گوید: اما عشق بالاتر از شیفتگی است. یعنی شیفتگی همراه با گذشت و صداقت و ایثار و صمیمیت است که عشق را پدید می آورد و حصار بین انسان ها را فرو می ریزد و با فرو ریختن حصار بین دو انسان، هر دوخود را یکی می بینند.


به همین خاطر زن و شوهری که رابطه ای عاشقانه و بسیار نزدیک با هم دارند با طیب خاطر در کنار هم روزگار سپری می نمایند و از زندگی با هم رضایت خاطر دارند و یکدیگر خوش و خرم می باشند. حتی در ساده زیستی و قناعت و کمبود امکانات.


فرزندان دوست دارند که به دیدار والدین خویش نایل آیند و خاطرات دورانی که با والدین خود به سر می بردند، برایشان شیرین است.

فرزندان با حضور در خانه والدین خویش احساس امنیت و آرامش می کنند و دوران کودکی و خاطرات دوره نوجوان و جوانی برای آنان زنده می شود. هر کسی دوست دارد که به دیدار والدین خویش می رود و همسر وی نیز همراهش باشد، زیرا اگر دختری پس از ازدواج، به تنهایی به منزل والدین خویش مراجعه کند، اولین سوالی که در ذهن والدین او مطرح می شود، این است که مگر با همسرت دچار مشکلی شده ای که او به همراه تو نیامده است. حال آنکه اگر با همسر به مهمانی والدین برود چنین شبهه ای ایجاد نمی شود.

زن و شوهر جوانی که تازه ازدواج کرده اند در زندگی جدید خود با دو نوع وابستگی عاطفی روبه رو هستند؛ یکی وابستگی به والدین و اعضای خانواده خود مانند خواهران و برادران .دیگری وابستگی به همسر و خانواده جدید.


نکته اینجاست که افراط در هر چیزی موجب زیان های شده و اعتدال در هر کاری موجب رشد خواهد شد.انسان ها وقتی ازدواج می کنند، باید بدانند که مسئولیت های جدیدی عهده دار شده اند. آنها پس از ازدواج مسئول زندگی زناشویی هستند، هر کدام باید وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند؛ آنها باید بیاموزند حفظ رابطه عاطفی با پدر و مادر ضروری است ولی نباید روابط عاطفی بین خود و همسر را ضعیف کنند و تحت الشعاع قرار دهند. رعایت اعتدال و توازن بین این دو طیف عاطفه یکی از هنرهای زندگی مشترک است. این هنر را باید با اراده و تمرین کسب نمود.

منبع:مشاوره ازدواج-رفتار و کرداری مناسب با خانواده همسر


نکات کلیدی درباره ی حل مشکلات خانوادگی

نکات کلیدی درباره ی حل مشکلات خانوادگی


امروزه مشکلات خانوادگی، یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه نزد روانشناس و مشاور است.


خانواده به عنوان مرکز آرامش و حمایت، گاه به مرکز تعارض و تنش های روانی تبدیل می شود.


اما چرا با وجود رفاه اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی بشر امروزه بیش از پیش در سازگاری با یکدیگر به مشکل بر می خوررد.


مشکلات خانوادگی مجموعه حوادثی است که معمولا یک یا چند نفر از اعضای خانواده در ایجاد آن نقش پر رنگی داشته اما همه اعضای خانواده و به طور کلی ساختمان و پیکره خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.


برخی مشکلات خانوادگی به الگوی روابط بین اعضای خانواده ( همسران با یکدیگر، زن و مرد با فرزندان و…) مربوط می شود که نیاز به بررسی ریشه ای دارد.

همچنین مشکلات خانوادگی می تواند معلول اتفاقات و رخدادهای غیرمنتظره از قبیل بیماری، مشکلات اقتصادی و بیکاری است که باعث بروز یا شدت گرفتن اختلافات و تنش در خانواده می شود.

تقسیم کار در منزل، مسائل مالی مربوط به چرخه زندگی، مسئله اقوام و دخالت خانواده همسر، اختلاف نظر در تربیت فرزندان، خیانت و ازدواج مجدد، از جمله دلایل مرکزی در ایجاد مشکلات خانوادگی است.

علاوه بر این بحران های طبیعی مانند بازنشستگی، ازدواج و استقلال فرزندان و آشیانه خالی نیز در صورت نبود مهارت های لازم، خود می تواند به منبعی از تنش و مشکل در خانواده تبدیل شود.

تقسیم بندی انوع مشکلات خانوادگی

مشکلات خانوادگی را می توان به شرح زیر تقسیم بندی نمود:


مشکلات مربوط به ارتباط

مشکلات ارتباطی در اولین سطح خود به روابط زن و شوهر مربوط می شود.


ناتوانی زن و مردی در بیان منطقی خواسته ها و ابراز عواطف، نتیجه ای جز سردی و فاصله و ایجاد تنش نخواهد داشت.


مشکلات ارتباطی در سطح بعدی به اختلافات میان والدین و فرزندان مربوط می شود.


والدین معمولا از رفتار خودسرانه فرزندان و ناتوانی خود در برقراری ارتباط صمیمانه و بدون تنش با فرزندشان دچار یاس و نگرانی می شوند.


مشکلات ارتباطی خانواده، گاه از این سطح نیز فراتر رفته و به روابط اعضای خانواده با اقوام بخصوص اقوام همسر بر می گردد.


بی احترامی به خانواده یکدیگر، اختلاف و دخالت های بی جای اقوام در زندگی و یارکشی بین زن و مرد در این اختلافات نیز یکی دیگر از منابع مشکلات خاندوادگی است.


مشکلات مربوط به نقش

خانواده ای که در آن هر یک از اعضا در نقش خود قرار نداشته، بچه ها در نقش بزرگ تر، زن در نقش مرد و مرد در نقش زن قرار دارد به تبع عملکرد سالمی نیز از خود نشان نمی دهد.


به عنوان مثال خانواده هایی که والدین اقتدار خود را از دست داده اند و تصمیم گیری های مهم برعهده ی فرزند است، نقش ها در آن خانواده معیوب و به درستی تعیین نشده است.


مشکلات مربوط به برطرف ساختن نیاز

بی توجهی به نیاز عاطفی زن و مرد و فرزندان، همچنین نیاز به استقلال و حفظ حریم شخصی و نیاز های مالی یکی دیگر از دلایل اصلی مشکلات خانوادگی است.


این شرایط باعث می شود که اعضای خانواده برای یکدیگر تبدیل به هم خانه شده، در نتیجه فضای خانه و خانواده سرد و بی روح شود.


تفاوت هایی که باعث اختلاف زن و مرد میشود

تفاوت هایی که باعث اختلاف زن و مرد میشود

ایمن سازی و مراقبت از خانواده در مقابل مشکلات خانوادگی

حل مشکلات خانوادگی در درجه اول به شدت و عمق مشکل بستگی دارد.


خانواده هایی که سال های طولانی به شیوه ای ناسازگارانه با مشکلات مقابله کرده اند نیازمند کمک گرفتن از یک متخصص در این حوزه هستند.


مشاور یا روانشناس خانواده یک انتخاب درست در شرایط پرفشار است، انتخابی که لازم است همه ی ما پیش از انتخاب رفتن به دادگاه و یا تهدید به جدایی به آن فکر کنیم.


گفتگو برای حل ریشه ای مشکل

شاید برای همه ما پیش آمده که با قصد حل کردن و خاتمه دادن به یک تعارض، گفتگویی را آغاز کرده باشیم اما نتیجه کاملا برعکس و پیش بینی نشده از آب در آمده!

نکات کلیدی درباره ی حل مشکلات خانوادگی


سایت مشاوره ازدواج | پاسخ به تمام سوالات پیش ازدواج

مرکز مشاوره تهران

مشاوره خانواده

مشاوره قبل از ازدواج

ویدیو مشاوره ازدواج

در این شرایط توجه داشته باشید که باور و شناخت قبلی افراد نسبت به شما می تواند علت سوگیری و واکنش تدافعی شان در مقابل شما باشد.


عذرخواهی کردن و داوطلب شدن شما برای پذیرش اشتباهات تان تا حد زیادی به پذیرش و انعطاف سایر اعضا کمک می کند.


هنگام گفت و گو و حل ریشه ای مشکل تا جای ممکن از سرزنش کردن و پیدا کردن مقصر مشکلات خود داری کنید.

منبع:مشاوره ازدواج-نکات کلیدی درباره ی حل مشکلات خانوادگی


طلاق عاطفی

طلاق عاطفی


کلمه طلاق عاطفی شاید برای بسیاری از مردم واژه جدیدی باشد. بسیاری از مردم، طلاق را به معنی جدایی کامل زن و شوهر و از هم‌گسیختن کامل زندگی مشترک می‌دانند، اما واقعیت این است که برای بسیاری از زوجین آینده فرزندان، آبرو و حیثیت خانوادگی و آینده مبهم زندگی بعد از طلاق و ترس از این آینده مبهم موضوعاتی هستند که مانع از جدایی کامل آنها از همدیگر شده است. این زوجین در کنار همدیگر زندگی می‌کنند، اما در اصل از هم طلاق گرفته‌اند، که اصطلاحا به این نوع طلاق، طلاق عاطفی گفته می‌شود. فرق این نوع طلاق با طلاق رسمی این است که این نوع طلاق در هیچ کجا و توسط هیچ اداره و سازمان مشخصی ثبت نمی‌شود، به همین دلیل هیچ آمار دقیق و روشنی از این نوع طلاق وجود ندارد. اما تحقیقات شخصی مولف و چند پژوهش دیگر که توسط برخی مراکز دانشگاهی انجام شده است، حاکی از درصد شیوع بسیار زیاد طلاق عاطفی می‌باشد. پایین بودن میزان رضایت زناشویی یکی از نشانه‌های اصلی طلاق عاطفی است. شاید باورکردنی نباشد که بدانید اگر یک سازمان اجتماعی رسمی وجود داشته باشد که مسئولیت سرپرستی خانم‌ها را بعد از طلاق به عهده بگیرد، به یکباره درصد بسیار زیادی از خانواده‌ها از هم جدا می‌شدند و آمار طلاق به حدود ۸۰ یا ۹۰ درصد می‌رسید، یعنی در واقع می‌توانیم بگوییم که تنها عاملی که باعث حفظ خانواده‌ها شده است، ترس از آینده مبهم زندگی پس از طلاق برای خانم‌ها است، در حالی که نباید اینطور باشد. باید عشق و علاقه زوجین عامل ادامه‌دهنده زندگی باشد، نه ترس از آینده مبهم. این وضعیت یعنی این‌که اکثر زندگی‌های مشترک اجباری هستند و شاید زوجین به طور داوطلبانه و ارادی یکدیگر را انتخاب کرده باشند، اما در حال حاضر به صورت اجباری با هم زندگی می‌کنند. حال تصور کنید که وقتی دو نفر به طور اجباری در کنار یکدیگر زندگی کنند، چه مسائل و مشکلاتی ممکن است برای آنها به وجود بیاید. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر مجددا در شرایط انتخاب همسر قرار بگیرید، آیا باز هم همسر فعلی خود را انتخاب می‌کنید یا خیر؟

اگر چنانچه تمایلی به انتخاب همسر فعلی خود ندارید، شما هم در معرض طلاق عاطفی هستید. اما طلاق عاطفی هم مانند سایر حالات انسان دارای سلسله‌مراتبی است که برخی از افراد در حالت ضعیف و برخی هم در حالت شدید قرار دارند. به هر حال طلاق عاطفی در هر شرایطی که باشد، یکی از علائم کمرنگ‌شدن عشق و علاقه، سرد شدن روابط خانوادگی و زمینه‌ساز گرایش به روابط پنهان می‌باشد. طلاق عاطفی اگرچه به صورت خفیف هم باشد، باید از طریق مراجعه به یک روان‌شناس متخصص شناسایی، علل و عوامل به‌وجود آورنده آن مشخص و در جهت از بین بردن کامل آن اقدام لازم صورت پذیرد. هیچ یک از ازدواج‌ها یک شبه به طلاق منتهی نشده‌اند و هیچ یک از روابط پنهان نیز یک شبه شکل نگرفته‌اند، بلکه از مدت‌ها قبل ریشه‌ها و عوامل به‌وجود آورنده آن در خانواده به وجود آمده، اما زوجین نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌اند. بنابراین زمانی متوجه مشکل شده‌اند که دیگر خیلی دیر شده است. آمار طلاق عاطفی در جامعه ما بسیار بالاست. یعنی این‌که بسیاری از زوجین از ازدواج خود اظهار پشیمانی و نارضایتی می‌کنند. ازدواج در سنین پایین، توجه بیش از حد به ظواهر، عدم تناسب سنی، عدم تناسب تحصیلی، عدم تناسب اقتصادی خانواده‌ها و… برخی از علت‌های این نارضایتی هستند. اما در این فصل هدف ما بررسی علل و عوامل به وجود آورنده طلاق عاطفی نیست. این علل و عوامل را در جای خود مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. در این‌جا هدف ما صرفا شناسایی ماهیت طلاق عاطفی و هشدار در زمینه میزان شیوع رو به افزایش آن است. و از همه مهم‌تر این که طلاق عاطفی زمینه‌ساز به وجود آمدن اختلافات خانوادگی، سردی روابط بین زوجین و در نهایت امر بوجود آ‌مدن روابط پنهان می‌باشند.


طلاق عاطفی ذاتا یک پدیده مخرب و زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگر می‌باشد. اعتیاد رابطه بسیار نزدیکی با طلاق عاطفی دارد. اگر کانون خانواده گرم و پرمحبت باشد، تمام نیازهای عاطفی و روانی زوجین را تامین می‌کند و زوجین نیازی به جشن‌ها و همنشینی‌های مجردی ندارند که در بسیاری از موارد این جشن‌ها و همنشینی‌ها زمینه‌ساز گرایش به طرف مصرف مواد مخدر می‌شوند. افسردگی، اضطراب، احساس کسالت و سردرگمی، فرار از منزل همگی آثار و نتایج نشئت گرفته از طلاق عاطفی می‌باشند. حال تصور کنید با این طیف وسیع عوارض و مشکلات و با توجه به این شیوع بسیار گسترده، آیا می‌توانیم به سادگی از کنار آن بگذریم؟ آیا سرمایه‌گذاری در جهت کاهش این آسیب اجتماعی بر همه فعالیت‌های دیگر ارجحیت ندارد؟

منبع:مشاوره ازدواج-طلاق عاطفی


تفاوت همسران در میل به برقراری رابطه جنسی

میل جنسی زیاد و بالا ممکن است به دلیل تغییرات در سطوح هورمونی، سن شما یا ورزش زیاد باشد.

افزایش میل جنسی نیز می تواند در نتیجه کاهش سطح استرس یا قطع برخی داروها باشد.

اگر احساس می کنید میل جنسی شما به روابط یا شغل شما آسیب می زند، با یک درمانگر جنسی ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ تماس بگیرید.

در حالی که میل جنسی بالا اغلب مشکلی ندارد، گاهی اوقات ممکن است تعجب کنید که چرا میل جنسی شما بالاتر از حد طبیعی به نظر می رسد یا به طور ناگهانی افزایش یافته است.


میل جنسی زیاد

از نظرسایت مشاوره ازدواجعلائم میل جنسی زیاد اغلب عبارتند از:


رفتار جنسی شما بر سایر زمینه های زندگی شما مانند سلامتی، روابط، کار و غیره تأثیر منفی می گذارد.

شما بارها سعی کرده اید رفتار جنسی خود را محدود یا متوقف کنید اما نمی توانید.

شما در مورد رفتار جنسی خود رازداری می کنید.

شما احساس می کنید به رفتار جنسی خود وابسته هستید.

وقتی فعالیت های دیگر را جایگزین رفتار جنسی خود می کنید، احساس رضایت نمی کنید.

شما از رفتار جنسی برای فرار از مشکلاتی مانند عصبانیت، استرس، افسردگی، تنهایی یا اضطراب استفاده می کنید.

به دلیل رفتار جنسی خود در ایجاد و حفظ روابط پایدار و سالم مشکل دارید.

در اینجا شش دلیل وجود دارد که چرا میل جنسی شما ممکن است به طور غیرعادی بالا باشد:

میل جنسی زیاد - افزایش هرمون ها

۱-سطح هورمون شما در حال تغییر است

سطح هورمون های جنسی استروژن، پروژسترون و تستوسترون می تواند در طول زندگی شما متفاوت باشد. اما همچنین در طول یک روز و همراه با آنها بر میل جنسی شما تأثیر می گذارد.


برای زنان، سطح استروژن قبل و در طول تخمک گذاری افزایش می یابد و باعث افزایش میل جنسی می شود. در همین حال، سطوح بالای تستوسترون در مردان با میل جنسی بالاتر مرتبط است. سطوح بالای تستوسترون در مردان جوان و ورزشکارانی که از استروئیدها استفاده می کنند رایج است.


یک گزارش در سال ۲۰۱۶ نشان داد که استفاده از استروژن درمانی، مانند یائسگی یا از دست دادن استخوان، ممکن است دلیل افزایش میل جنسی در زنان باشد. علاوه بر این، اگر از تستوسترون همراه با استروژن درمانی با دوز پایین برای اهداف یائسگی استفاده می کنید، ممکن است میل جنسی شما را نیز افزایش


دهد.


میل جنسی زیاد بلوغ و پیری

۲- در دوران بلوغ یا پیری هستید

کسانی که جوان تر هستند ممکن است میل جنسی بالاتری نسبت به افراد مسن داشته باشند. به عنوان مثال، تولید تستوسترون در پسران نوجوان ۱۰ برابر افزایش می یابد ، که افزایش برانگیختگی یا علاقه به رابطه جنسی در آن دوره رشد را توضیح می دهد.


با این حال، زنان میانسال ممکن است تمایل جنسی بیشتری نسبت به زنان جوان داشته باشند. مطالعه ۲۰۱۰ از زنان بزرگسال دریافتند که افراد بین ۲۷ و ۴۵ به احتمال زیاد به مورد فعالیت های جنسی فکر می کنم بودند، توهمات مکرر جنسی، زندگی جنسی فعال تر، و توهمات جنسی شدید تر از کسانی که در سن ۱۸ تا ۲۶ هستند.


نیاز جنسی زیاد به دلیل ورزش

۳-زیاد ورزش می کنید

یکی از دلایلی که میل جنسی شما ممکن است بیشتر از حد معمول باشد، افزایش فعالیت بدنی یا کاهش وزن. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۸ نشان داد که یک رابطه مثبت بین آمادگی جسمانی و میل جنسی بالاتر وجود دارد. در واقع، محققان دریافتند که در زنان، برانگیختگی به شدت تحت تأثیر استقامت قلبی عروقی است.


فعالیت بدنی ممکن است باعث شود که ما بیشتر با بدن خود ارتباط برقرار کنیم و می تواند تصویر خود را افزایش دهد. زمانی که نسبت به خود احساس خوبی داریم، احتمالاً تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی مشترک داریم.

منبع:مشاوره ازدواج-تفاوت همسران در میل به برقراری رابطه جنسی


اختلاف مالی در ازدواج

اختلاف سطح مالی ازدواج به عنوان یک ملاک مهم به شمار می آید.


” چند وقتیه با یه پسر خوب آشنا شدم، از نظر اخلاق، قیافه و تحصیلات دقیقا همونیه که من می خوام. تنها چیزی که باهاش مشکل دارم وضع مالی خانوادشه که ما خیلی از اونا سرتریم.


دوس دارم با پسری ازدواج کنم که از نظر شرایط مالی حدااقل با هم در یک سطح باشیم. از طرفی هم می ترسم از دستش بدم.


شاید دیگه همچین پسر باشخصیت و سالمی سر راهم قرار نگیره. موندم چی کار کنم ؟ ”


همه ما برای ازدواج و انتخاب شریک زندگی خود معیارهایی را در نظر داریم.


معیارهای که ممکن است قبل از ازدواج آن ها را نادیده بگیریم و یا به آن پایبند بمانیم.


اختلاف سطح مالی ازدواج

اگرچه ملاک های هر فردی برای ازدواج و انتخاب همسر تا حد زیادی سلیقه ای و بر حسب شرایط متفاوت است اما اطلاعات و آگاهی بیشتر باعث برخورداری از یک چشم انداز می شود.


یکی از این معیارها، شرایط اقتصادی همسر آینده مان است.


برای خیلی از دخترها شرایط مالی خوب همسرشان یکی از مهم ترین ملاک های ازدواج محسوب می شود.


برای عده ای دیگر نیز داشتن شغل و جنم کار یک پسر ملاک مهم تری است.


سطح مالی خانواده در سال های اخیر برای پسرها نیز به یک ملاک مطرح تبدیل شده به طوری که عده ای از پسرها با سرتر بودن شرایط اقتصادی خانواده دختر استقبال می کنند و آن را یک مزیت می دانند.


برعکس عده ای دیگر نیز با این شرایط به دیده تحقیر نگاه می کنند و نگران انتظارات مالی همسرشان در آینده هستند.


اختلاف سطح مالی و فاصله طبقاتی زن و مرد

عوامل زیادی در ازدواج و رضایت زن و مرد در زندگی مشترک تاثیر دارد.


هماهنگی هر چه بیش تر زن و مرد در زمینه های مختلف از جمله سطح تحصیلات، سن، شرایط اقتصادی و اجتماعی باعث سازگاری و درک بیشترمی شود.


اختلاف سطح مالی نیز فقط به این حیطه محدود نمی شود. مسلما نوع انتظارات خانواده ها از هم در مهریه، خرج کردن، جهیزیه، جشن ازدواج و حتی کادو دادن با یکدیگر تفاوت دارد.


البته موضوع و چالش اصلی برخورد خانواده ها با اختلاف سطح مالی ازدواج است که معمولا دردسرساز می شود.


همچنین شرایط اقتصادی تا حد زیادی تعیین کننده موقعیت اجتماعی افراد است.

به عنوان مثال پسر یا دختری از یک خانواده اشرافی که به دلیل زیبایی، هم دانشگاهی بودن یا عوامل دیگر با فردی از خانواده کارگر ازدواج می کند، بعد از مدتی این تفاوت دو جایگاه می تواند باعث اختلاف و ناسازگاری شان گردد.

جالب است بدانید که در حالی که شرایط اقتصادی برای پسر و دختر دارای اهمیت است، معمولا دخترها با صراحت و به طور مستقیم اما پسرها غیرمستقیم تر به این موضوع اشاره می کنند.


اختلاف مالی در ازدواج

سایت مشاوره ازدواج

اختلاف مالی در ازدواج

سایت مشاوره ازدواج

اختلاف مالی در ازدواج

اختلاف سطح مالی ازدواج و مشکلات احتمالی پیش رو

اختلاف سطح مالی ازدواج به صورت های مختلفی نمایان می شود از جمله:


خانواده دختر از نظر سطح مالی نسبت به خانواده پسر در شرایط بهتری قرار دارند:

در این شرایط ممکن است پسر جوانی که در یک خانواده فقیر یا متوسط بزرگ شده و فرضا تحصیلاتی نیز دارد نتواند از پس خواسته ها و توقعات همسر خود که زندگی مرفهی را تجربه نموده، برآید.

منبع:مشاوره ازدواج-اختلاف مالی در ازدواج