مقایسه خود با دیگران | دلایل و راهکار مقابله عوارض آن

مقایسه خود با دیگران، دلایل و راهکار مقابله عوارض آن


بسیاری از افراد می دانند که مقایسه کردن خود با دیگران کار درستی نمی باشد اما نمی توانند دست از این کار بردارند و نمی دانند این مسئله به چه علتی در ذهن آن ها تکرار می شود.


در صورتی که فرد خود را با دیگران مقایسه کند به مرور زمان اعتماد به نفس او کاهش می یابد و حس نا امنی و نا امیدی در فرد ایجاد می شود.


این روند آن قدر تکرار می شود که فرد دچار افسردگی و اختلالات اضطرابی می شود و بهداشت جسمی و روانی او به خطر می افتد، از این بسیاری از افراد که به جلسات مشاوره و روان درمانی مراجعه می کنند به دنبال راهی هستند تا بتوانند از این مقایسه ها دست بردارند.


در صورتی که شما هم چالش هایی در خصوص مقایسه با دیگران تجربه می کنید بهتر است تا انتها این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید.


مقایسه خود با دیگران، دلایل اصلی

اولین قدم در خودشناسی، دوست داشتن خود می باشد، مقایسه کردن چیزی است که برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد اما مقایسه زیاد می تواند علل مشخصی داشته باشد که در ادامه این مقاله به مهم ترین دلایلی که باعث مقایسه کردن می شود می پردازیم:


عدم اعتماد به نفس کافی

زمانی که فرد دچار کم بینی و یا عدم اعتماد به نفس باشد به طور طبیعی تمایل دارد که خود را با دیگران مقایسه کند و روز به روز این مقایسه کردن قوی تر می شود ، شاید در ابتدا دلیل این امر این باشد که چرا نمی توانیم مانند کسانی باشیم که از نظر ما کامل و موفق هستند.


جالب است به این نکته توجه کنید که افرادی که درگیر مقایسه کردن خود با دیگران هستند لزوما افراد شکست خورده و ناموفقی نمی باشند بلکه آن ها نسبت به انتخاب هایشان اعتماد و اطمینان کافی ندارند و نمی توانند موفقیت های خودشان را به خوبی ببینند و دائما از نظر آن ها دیگران عملکرد بهتری دارند.


در صورتی که این افکار و احساسات به میزان زیادی در ذهن شما وجود دارد لازم است برای ارتقا و بهبود اعتماد به نفس خود کاری را انجام دهید در این شرایط می توانید به روانشناس مراجعه کرده و در جلسات روان درمانی شرکت کنید تا اعتماد به نفس خود را تقویت نمایید.


کمال گرایی افراطی

کمال گرایی یکی از ویژگی های شخصیتی می باشد که باعث می شود فرد خودش را با دیگران مقایسه کند و در کمال گرایی فرد می خواهد که همه چیز به بهترین نحو انجام شود و این ویژگی او باعث می شود که هیچ گاه از کارها و رفتارهایی که انجام می دهد راضی نباشد.


توجه داشته باشید برای موفقیت جسم و روان لازم است تا در کنار دوست داشتن خود از رفتارهایی که انجام می دهد راضی باشید در صورت عدم رضایت از خود، درگیر مقایسه آزاردهنده ای خواهید شد، معمولا تغییر و تعدیل ویژگی کمال گرایی توسط خود شخص سخت و دشوار می باشد و باید در این خصوص روانشناس مداخلات حرفه ای انجام دهد.

عدم داشتن روحیه انعطاف پذیر

برخی از افراد روحیه و دید انعطاف پذیری ندارند و به همین دلیل راه رسیدن به موفقیت و پیشرفت را تنها یک راه مشخصی در نظر می گیرند و آن ها به این مسئله توجه نمی کنند که موفقیت هر کس به شرایط و توانایی های خود او بستگی دارد و افراد در زندگی برای این که به موفقیت برسند باید مسیر منحصر به فرد خودشان را پیدا کنند.


در صورتی که آن ها این موضوع را در نظر نگیرند و به آن توجه نکنند باعث می شود دائما به دنبال یک راه حل کلی باشند و همیشه برای این که به پیشرفت برسند خودشان را با دیگران مقایسه کنند تا با استفاده از معیارهای آن ها بتوانند به نتیجه مشابهی دست یابند.

منبع:کانون مشاوران ایران-مقایسه خود با دیگران | دلایل و راهکار مقابله عوارض آن


نظم شخصی واقعا چقدر اهمیت دارد؟ + ۷ ترفند کاربردی

نظم شخصی واقعا چقدر اهمیت دارد؟ + ۷ ترفند کاربردی

نظم، اولین و مهم ترین قانون موفقیت می باشد همه ما نظام عمومی را قبول داریم اما زمانی که در مورد نظم شخصی صحبت می کنیم دچار شک و تردید می شویم.

داشتن نظم شخصی باعث می شود تا بهره برداری فرد از امور مختلف تا حد زیادی افزایش یابد و هم چنین نظم باعث تسلط و کنترل بیشتر فرد بر روی کارها می شود، نظم قابل آموختن می باشد و با تمرین کردن فرد می تواند آن را تقویت کند.

مهم ترین اصلی که باید فرد در مورد تقویت نظم آن را فرا بگیرد کسب عادت های جدید مثل برنامه ریزی کردن و انجام به موقع کارها می باشد.

برای این که فرد این عادت های جدید را یاد بگیرید و نظم در زندگی اش برقرار شود نیاز به زمان دارد، اما بعد از آن که به آن عادت می کند زندگی برای فرد بسیار لذت بخش تر می شود و تاثیرات خود را بر جنبه های مختلف زندگی می گذارد، در ادامه این مقاله به بررسی کامل نظم شخصی در زندگی می پردازیم.

تعریف نظم و انضباط شخصی
انضباط به معنی داشتن برنامه ای ثابت و پیوسته برای پاسخ دادن به مسئولیت ها می باشد این برنامه ها فقط ذهنی نمی باشد و باید تا مرحله عمل انجام شود، افرادی که منظم هستند عادت های خاصی دارند که باعث می شود زندگی شان بر اساس برنامه ریزی هایشان پیش ببرند.

نظم آموختنی است و به خاطر برخی تمرینات انجام می شود، مهم ترین نکته ای که در نظم شخصی باید به آن توجه شود کار در زمان مشخص و معینی می باشد و فرد باید برای انجام آن اولویت درستی در ذهنش داشته باشد.

در صورتی که به زندگی افراد موفق نگاه کنید متوجه خواهید شد که آن ها برای هر ساعت از زندگی برنامه دقیقی دارند و با استفاده از انعطاف پذیری کارهای روزانه شان را مدیریت می کنند.
فواید نظم شخصی در زندگی
نظم باید از کودکی در ذهن فرد نهادینه شود به همین دلیل آموزش دادن نظم به کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد داشتن نظم شخصیتی در زندگی با فواید بسیاری همراه می باشد که در زیر برخی از آن ها بیان شده است:

استفاده مفید از زمان و فرصت های زندگی
کنترل بهتر زندگی
برنامه ریزی بهتر برای رسیدن به اهداف
افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس و استقلال در زندگی
روابط بهتر با دیگران
کاهش اضطراب
تسلط بر کارها و امور مختلف
توجه داشته باشید که نظم شخصی تاثیرات خود را بر جنبه های مختلف زندگی انسان می گذارد و بر روی افکار و حتی رفتار با دیگران موثر می باشد، نوع نگاه دیگران در برخورد با چنین فردی متفاوت می باشد و دیگران با اعتماد بیشتری به این افراد توجه می کنند.

راه های افزایش نظم شخصی در زندگی
نظم شخصی به وسیله تمرین کردن و یاد گرفتن عادت های جدید تقویت می شود و امروزه به اثبات رسیده است که موفقیت در زندگی بدون نظم داشتن امکان پذیر نمی باشد برای افزایش نظم راه های زیادی وجود دارد که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

مشاهده رابطه جنسی والدین توسط کودک

مشاهده رابطه جنسی والدین توسط کودک


یکی از نگرانی هایی که والدین در مورد رابطه جنسی خود دارد تماشای رابطه جنسی شان توسط کودک شان می باشد، هنگامی که زوجین تصمیم می گیرند تا فرزندی داشته باشند و عضو جدیدی به جمع آن ها اضافه شود باید چیز هایی که مربوط به قبل از آمدن نوزاد می باشد در آن تغییراتی انجام گیرد.


یکی از مواردی که زن و شوهر باید با آمدن فرزند آن را تغییر دهند رابطه جنسی و معاشقه آن ها می باشد به طوری که نباید در جلوی فرزند به رابطه جنسی بپردازند.


هنگامی که کودک در خانه هست زن و شوهر نسبت به رابطه جنسی دچار محدودیت می شوند و والدین در مورد رابطه جنسی شان نگرانی هایی دارند چون فرزند رابطه جنسی والدین را با محدودیت هایی رو به رو کرده است، در این هنگام برای والدین سوال پیش می آید که چه کنیم که فرزندمان متوجه رابطه جنسی ما نشود؟


اگر کودک مان رابطه جنسی ما را ببیند چه مسئله ای پیش می آید و در آن صورت باید چگونه بااین قضیه برخورد کنیم؟


در این مقاله به این سوالات پاسخ داده می شود و به شما می گوییم که زمانی که این اتفاق افتاد و فرزند رابطه زناشویی شما را مشاهده کرد چه عکس العملی را نشان دهید و چگونه با قضیه برخورد کنید و همین طور چگونه از این اتفاق پیشگیری کنید.


اثرات منفی مشاهده رابطه جنسی والدین بر کودک

بسیاری از والدین فکر می کنند چون فرزندشان کوچک است چیزی در مورد رابطه جنسی  و مسائل جنسی نمی داند و به همین دلیل روابط جنسی شان را در حضور کودک و فرزند خردسال به طور آزادانه انجام می دهند ولی آن ها باید بدانند که این یک باور بسیار اشتباه می باشد.


بر اساس تحقیقاتی که امروزه انجام شده است مشخص شده که کودکان دو ساله همه تصاویر و صدا ها را در حافظه شان ضبط می کنند.


والدین باید این موضوع را در نظر بگیرند که دیدن رابطه جنسی والدین و ضبط شدن آن در حافظه کودکان می تواند آسیب های زیاد و بسیار عمیقی بر روی او به جای بگذارد که در این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.


کودکان تخیلات بسیار قوی دارند به همین دلیل اگر با صحنه های روابط جنسی رو به رو شوند دچار آسیب هایی شوند یا تخیلاتی برای خود ایجاد کنند مثلا ممکن است ترس، اضطراب و تخیلات جنسی از اولین پیامد هایی باشد که با دیدن رابطه جنسی والدین توسط کودکان به وجود می آید.


کودکان به دلیل ذهن خلاق خود ممکن است در مورد هر موضوع نظر جذابی داشته باشد و هر چیزی که می بیند ممکن است یه دلیل جالب خلق کند مثلا برای غروب کردن خورشید را به خوابیدن مربوط سازد و یا هنگامی که باران می آید بگوید ابرها ناراحت هستند و گریه می کنند و برای هر چیز دیگری دلایل خلاقی داشته باشد.


تصور کودک

کودک زمانی که سر و صدایی را از اتاق خواب پدر و مادرش بشنود به نظرتان به چه چیز هایی ربط می دهد و چطور تفسیر می کند؟ به احتمال زیاد او با خودش فکر می کند که پدر دارد مادرش را اذیت می کند و او را آزار و شکنجه می دهد در این صورت کودک با این افکار بسیار ناراحت می شود و ترس و اضطراب به سراغش می آید.

مواردی که ذکر شد پیامد های اولیه این امر می باشد که با مشاهده رابطه جنسی والدین در کودک به وجود می آید اما اگر والدین با کودک خود برخورد نادرستی داشته باشند و بیشتر ذهن او را درگیر کنند و او را در ابهام قرار دهند در این صورت تاثیرات منفی و عمیق تری بر روی کودک به وجود خواهد آمد.


والدین اگر واکنش اشتباه در چنین شرایطی نشان دهند باعث می شوند تا کودک مستعد مشکلاتی شود ک در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.


افسردگی

مشکل در ایجاد روابط عاطفی

اختلال جنسی ( سادیسم، مازوخیسم)

بلوغ زود رس

ترس از تنهایی

تنفر از رابطه جنسی در بزرگسالی

تمایل به آزار دیگران

شهوانی شدن

منبع:کانون مشاوران ایران-مشاهده رابطه جنسی والدین توسط کودک


تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟

یکی از معیارهای که در زمان ازدواج باید به آن توجه شود اختلاف سنی در ازدواج می باشد، در بسیاری از باورهای فرهنگی و اعتقادی برای زن و مرد اختلاف سنی مناسب را تعیین می کنند، بسیاری از خانواده ها اعتقاد دارند باید سن مرد بیش تر از زن باشد در این صورت زندگی زوجین ثبات بیش تری خواهد داشت.


زمانی که موضوع ازدواج را مورد بررسی قرار می دهند برخی از موضوعات زیر را مورد بررسی قرار می دهند که عبارت اند از:


رشد روانشناختی

شناخت پیش از ازدواج

تشابهات شخصیتی

موارد بیان شده از مولفه های تاثیرگذار در امر ازدواج می باشند، و زوجینی که دوره سنی آن ها با یکدیگر مشابه باشند به احتمال زیاد در مولفه های بیان شده همسو هستند، با این حال تفاوت سنی در میان زوجین عامل اصلی در میزان موفقیت زندگی آن ها به شمار نمی آید و برای این که ازدواج موفق تری داشته باشید باید سعی کنید با آگاهی بهتر تصمیم بگیرید و در زمینه ازدواج و مشکلات خانوادگی تصمیم گیری صحیحی داشته باشید در این شرایط می توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید تا در این خصوص به نتیجه گیری صحیحی برسید.


باورهای جامعه درباره اختلاف سنی در ازدواج

در جامعه ما از نظر اعتقادی و فرهنگی بر روی اختلاف سنی زوجین تاکید بسیاری دارند و این الگو بیش تر طرفدار بزرگتر بودن مرد از زن می باشند و اعتقاد دارند هر چه سن مرد از زن بیش تر باشد آن زندگی ثبات بیش تری خواهد داشت و از سوی دیگر عواملی مانند افزایش فعالیت زنان در جامعه، اهمیت دادن به تحصیلات، پا به عرصه گذاشتن زنان با اعتماد به نفس به بازار کار، باعث شده است تا مسئله بزرگ تر بودن مرد از لحاظ سنی در امر ازدواج برای ثبات زندگی زناشویی زیر سوال برود.


در این خصوص افراد به توان مدیریتی در مردان اعتقاد دارند و حس می کنند که مردان در کنار توان تربیتی زنان می توانند زندگی زناشویی متعادلی داشته باشند.



تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟

امروزه بیش تر از گذشته شاهد بزرگ تر بودن زن از مرد در امر ازدواج می باشیم و بر اساس ازدواج های صورت گرفته مشخص شده است که اختلاف سنی به تنهایی و به صورت مستقیم بر روی رضایت زناشویی تاثیری نمی گذارد و این مسئله به تفاوت سنی زن یا مرد مربوط نمی شود.


در این خصوص تحقیقات بسیاری صورت گرفته است و بر اساس تحقیقات انجام شده این موضوع نه تنها قواعد را بر هم زده است بلکه باعث شده است افراد در امر ازدواج به عوامل روانشناختی توجه بیش تری داشته باشند و آن ها را بیش از گذشته مدنظرشان قرار دهند، شناخت پیش از ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است و بیش از گذشته باید به آن توجه کنند.


عوامل تاثیرگذار بر رضایت زناشویی

عواملی که بر روی زندگی زناشویی اثر می گذارد و از مولفه های تاثیرگذار زندگی زناشویی است می توان به بلوغ روانشناختی طرفین و شناخت دقیق زوجین نسبت به یکدیگر اشاره نمود در صورتی که زن و مرد از نظر شخصیتی، شباهت هایی با یکدیگر داشته باشند سلایق، فعالیت ها و اهداف مشترکی خواهند داشت و در این شرایط روابط زناشویی آن ها از ثبات بیش تری برخوردار می شود.


هم چنین توجه به انگیزه های ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است در صورتی که فرد از انگیزه های ازدواجش آگاه باشد و این انگیزه ها بیش تر مربوط به عوامل درونی شود تا بیرونی، فرد در امر ازدواج موفق تر خواهد بود و احتمالا آمادگی او برای ازدواج بالاتر است.

برخی از جوانان ممکن است به بلوغ عاطفی، اجتماعی و اقتصادی نرسیده باشند و به خاطر فشار والدین و اطرافیانشان تصمیم به ازدواج گرفته اند، آن ها چون مهارت های لازم برای ازدواج موفق را کسب نکرده اند نمی توانند انتخاب صحیحی داشته باشند.


تصمیمی که نوجوان در این شرایط می گیرد به خاطر فشار محیط می باشد و در این شرایط ممکن است فرد آمادگی برای ازدواج نداشته باشد. عوامل موثر در ازدواج می توان به هم سو بودن و شباهت طرفین اشاره نمود البته توجه داشته باشید هیچ کدام از زوجین به صورت صددرصد به یکدیگر شبیه نیستند، اما هر چه میزان شباهت بیش تر باشد احتمال صمیمیت، ثبات و رضایت طرفین افزایش می یابد، توصیه می شود اگر تصمیم به ازدواج گرفته اید قبل از ازدواج با معیارهای انتخاب همسر مناسب آشنا شوید.

منبع:کانون مشاوران ایران-تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟


تست تفاهم قبل ازدواج| سنجش سازگاری زن و شوهر

زوجین با استفاده از تست تفاهم می توانند سطح کیفیت زندگی مشترک شان را تعیین و مورد ارزیابی قرار دهند و هم چنین میزان سازگاری زن و شوهر در این تست مشخص می شود. تست تفاهم قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا پیش از ازدواج از تصمیم خود مطمئن شده و در صورت نیاز از مشاور کمک بگیرند.


یکی از اشتباهاتی که زوجین در زمان آشنایی دچار می شوند این است که به تفاوت های فرهنگی، سلیقه ای و خانوادگی و یا شخصیت طرف مقابل شان توجه نمی کنند و همین مسئله باعث شده است تا تضادهای ایجاد شده باعث به وجود آمدن اختلاف هایی در میان زوجین شود.


در این حالت تست تفاهم قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر به دست آورند و هم چنین در مورد جنبه های پنهان شخصیت طرف مقابل آگاهی لازم را به دست آورند تا بتوانند در امر ازدواج انتخاب صحیح و مناسب تری داشته باشند. 


البته توجه داشته باشید که به تنهایی این تست و تست های مشابه نمی تواند ملاک اصلی برای تصمیم گیری برای ازدواج شود. این تست های روانشناسی بیش تر در زمینه تشخیص اولیه کاربرد دارد و در صورتی که نسبت به تصمیم گیری تان تردید و شک دارید باید از مشاوره خانواده و ازدواج کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کنند و بهترین و گزینه برای رسیدن به قطعیت و انتخاب درست می باشند.



تست تفاهم قبل ازدواج سنجش سازگاری زن و شوهر

مزیت تست تفاهم قبل از ازدواج

یکی از مولفه های اصلی برای ازدواج موفق، شناخت طرفین از یکدیگر می باشد زیرا بسیاری از مشکلاتی که در زندگی مشترک به وجود می آید به خاطر عدم شناخت کافی طرفین از یکدیگر و عدم انتخاب صحیح همسر می باشد که همین مسئله باث جدایی شده و آمار طلاق را افزایش می دهد. 


احتمال دارد بسیاری از ازدواج ها به طلاق کشیده نشود اما 30 درصد از زوج هایی که با یکدیگر زندگی می کنند رضایت زناشویی ندارند و هیچ لذتی در زندگی شان تجربه نمی کنند و به دلایل دیگری مانند فرزندان، مشکلات مالی، مسائل فرهنگی مجبور به ادامه زندگی و تحمل یکدیگر می باشند.


توجه داشته باشید که انتخاب همسر کار ساده ای نمی باشد اما افراد قبل از ازدواج به معیارهای درست ازدواج توجه نمی کنند و با داشتن معیارهای اشتباه ازدواج و عدم توجه به اختلافات در ازدواج مشکلات بسیاری در زندگی مشترک تجربه می کنند و دچار اختلافاتی می شوند در هنگام ازدواج برای این که از انتخاب خود مطمئن شوید می توانید از تست های تفاهم قبل از ازدواج یا دیگر تست های روانشناسی کمک بگیرید، این تست ها به شما به طور تقریبی کمک می کنند و یک معیار تقریبی در امر ازدواج می باشند.

زمانی که این تست ها را انجام می دهید باید توجه داشته باشید که این معیارها قطعی نمی باشد و نمی توان صد در درصد به نتایج آن متکی بود به همین دلیل بهتر است نظر متخصص را در مورد نتایج به دست آمده بپرسید. توجه داشته باشید که بسیاری از شاخص ها و عواملی که بر روی زندگی مشترک تاثیر می گذارد در این تست ها مشخص نمی شود و مورد بررسی قرار نمی گیرد.


مشاوره قبل از ازدواج بر اساس اطلاعاتی که از زوجین به دست می آورند و هم چنین بر اساس نتایج به دست آمده از تست تفاهم قبل از ازدواج شما را در جهت رسیدن به زندگی مشترک رویایی با کمترین تنش هدایت می کند. در کنار این ها شما باید مهارت های لازم برای ازدواج را یاد بگیرید تا با آمادگی بیشتری وارد زندگی مشترک شوید و بتوانید به راحتی فراز و نشیب های زندگی مشترک را طی کنید با موفقیت پشت سر بگذارید.

منبع:کانون مشاوران ایران-تست تفاهم قبل ازدواج| سنجش سازگاری زن و شوهر