۱۵ عادت رفتاری در زوجین با ارتباط سالم

“چه اقداماتی موجب ارتباط سالم می شود؟” ممکن است یافتن راز لذت بردن از شام، کارت پستال های دستی و ارتباط جنسی شهوانی چالش انگیز باشد. در این مقاله 15عادت برای سلامت زوج ها را به شما ارائه می دهیم.
1.انتظار پس دادن هیچ چیزی را نداشته باشید.
شما ابراز دلسوزی، همدلی و احترام متقابل می کنید. در رابطه های ناسالم، فرد با هر رفتاری انتظار جبران از طرف مقابل دارد. از تفکر داد و ستد گرایانه پرهیز کنید.
2.همسرتان را به خاطر خودش دوست داشته باشید نه به دلیل ظرفیت هایش
در یک رابطه سالم شما همسرتان را به خاطر بودن در کنارتان، دوست دارید و

سعی می کنید بیشتر در مورد همسرتان، آرزوها و رویاهاش بدانید. در یک رابطه ناسالم شما سعی دارید تا همسرتان را به آنچه شما می خواهید تغییر دهید یا شما او را به خاطر فردی که یک روز خواهد شد دوست دارید.
3.بهتر است ارتباطتان در یک جای امن باشد.
یک رابطه سالم دنیایی خصوصی را خلق می کند که در آن زوجین خودشان را در اختیار یکدیگر قرار می دهند. در آن مکان، تجارب و شناخت عمیق یکدیگر به صورت متقابل حاصل می شود. اما، در یک رابطه ناسالم، نقاط ضعف، جزییات رابطه جنسی و رازهایتان با دیگران اشتراک گذاشته می شود و یا به یک سند مُهر شده برای شوخی در جمع تبدیل می شود.
4.دعواهای بین زن و مرد برای اصلاح است نه برای بردن.
دعوا نشانه آسیب زدن نیست، بلکه آن می تواند به عنوان ابزاری برای درک سازنده محسوب شود. به اشتراک گذاشتن عاشقانه نیازها، خود را وارد بحث کردن و یافتن راه حل ها ابزاری قوی در ایجاد صمیمیت و ارتباط هستند. در یک رابطه سالم، دعوا به معنای وجود تلاش واقعی هر دو طرف برای دیدن نقطه نظرات یکدیگر و درک احساسات متقابل و اقدام در جهت حل منصفانه تعارض است. در مقابل، در یک رابطه ناسالم؛ دعوا ابزاری و فرصتی مهم برای تلافی کردن است.
برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه ارتباط سالم بیشتر بخوانید:
راهنمای در جهت کم شدن مشکلات خانوادگی
5. بایکدیگر رابطه مشترک تری داشته باشید نه رقابت و چشم و هم‌چشمی.
در رابطه های سالم، هر دو نفر یک دید مشترک بوده و دارای یک هدف برای آینده می باشند. اعمال و فعالیت های مورد نظر برای حمایت از یکدیگر در رسیدن به اهداف تعیین می شوند و هر برنده به عنوان برنده تیم یا گروه تلقی می شود. در ارتباط ناسالم، نوعی رقابت برای شکست دیگری حاکم است. آن (رابطه) پر از منفعت شخصی و درخواست هایی می شود که شخص مجبور است رؤیاهایش را فدای آنها کند تا اینکه به آنها برسد.

دوباره عاشق همسرتان شوید!

ازدواج را مانند یک مقصد می بینید یا یک سفر؟ اگر ازدواج را به عنوان یک سفر می نگرید، شما به احتمال زیاد و بی نهایت در زندگی کامیاب می شوید. کسانی که ازدواج را به عنوان مقصد می بینند احتمال بیشتری وجود دارد که دچار پریشانی شوند. زمانی که گرمی و محبت در زندگی کم رنگ می شود افراد تعجب می کنند که: “چطور من توانسته ام با شخصی ازدواج کنم که سوهان روح من است و به طرز ازاردهنده ای با من متفاوت است؟!!!”

در واقع این تفکرات می توانند به آسانی در هر زوجی برجسته شوند. آیا این برایتان تعجب برانگیز نیست؟

یک متخصص روان شناسی می گوید: یاد دارم زمانی که مردی را ملاقت کردم که همسرش فوت کرده بود، شاید حول و حوش هشتادسال داشت، برمی گردد به دورانی که مجرد بودم و برای فکر کردن به مسائلی مانند اینکه رابطه باید همواره عالی باشد یا برای تصمیمات مربوط به ارزش ادامه دادن و ندادن رابطه، نسبتاً خام بودم. این مرد زندگی زناشویی طولانی مدت و بسیار خوبی داشت. من از بیان پر حرارت او همانطور که احساساتش را از زندگی خود و همسر مرحومش توصیف می کرد، دریافتم:

“گاهی اوقات فکر می کردم او وحشتناک ترین شخص جهان است؛ سپس گفت: “برخی اوقات نیز فکر می کردم او شگرف ترین شخص بوده است؛ به قدری که حس کردم بودن در کنار او خوشبختی و خوش شانسی را به ارمغان می آورد”

مطالب مرتبط: مشاوره ازدواج، بهترین راه حل

همسران می توانند آزار دهنده باشند

این توصیه رابی جوزف ریچارد در مورد نحوه انتخاب شریک مادام العمر زندگی را هرگز فراموش نکنید. او می گوید: “افراد آزار دهنده هستند، پس شخصی را پیدا کنید که شما را به ندرت می آزارد و با او ازدواج کنید! ” اگر دیدتان از ازدواج به عنوان یک سفر است، شما خواهید فهمید که همه زوج ها پستی و بلندی هایی را تجربه می کنند مانند سفر کردن. همواره کار ما یاد گرفتن آن است که چگونه با زایندگی با چالش های رابطه روبرو شویم و همانطور که مشکلات بیشتر می شوند آنها را یکی پس از دیگری با رویکردی پیش رونده در راستای پیشرفت مان به عنوان یک شخص یا همسر پشت سر بگذاریم.

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-دوباره عاشق همسرتان شوید!


الگوهای مختلف در ارتباط زناشویی

ارتباط زناشویی ارتباطی است که در مقایسه با سایر ارتباطات انسانی بی نظیر است. چرا که دیگر ارتباطات انسانی یک بعد از حیات را می‌پوشانند اما ارتباط زناشویی دربرگیرنده ابعاد زیستی، اقتصادی، عاطفی و روانی است. الگوهای ارتباط زناشویی به الگوهای درونی شده ای گفته می‌شود که هر زوج با خود به روابط زندگی زناشویی می‌آورد. این الگوها نشان می‌دهد که الگوی تعامل کارآمد بین زن و شوهر چه باید باشد. از دید متخصصین روانشناسی الگوهای مقابله با مشکلات که زوجین در موقعیت های تعارض آمیز به کار می‌برند، الگوهای ارتباطی زناشویی نام دارد.

مقایسه الگوهای ارتباطی در دو دسته از ازدواج‌های موفق و ناموفق یکی از اهداف مهم پژوهش ها در حوزه مشاوره خانواده و ازدواج است. در این زمینه پژوهش های متعددی انجام گرفته و الگوهای ارتباط زیادی توسط متخصصین شناسایی شده‌است که به معرفی برخی از آن ها می‌پردازیم.

بر اساس یک طبقه بندی که توسط متخصصین انجام شده است از جمله گاتمن(1993) و فیتزپاتریک(1988) چندین ارتباط بین زوجین نام گذاری شده اند. آن ها با استفاده از ابزار پرسش نامه و مشاهده به وجود دو نوع الگوی ارتباطی کلی در ازدواج پی بردند: زوجیت با ثبات، زوجیت بی ثبات. زوجیت با ثبات شامل زوج های سنتی، زوجهای دو جنسیتی و زوج های اجتنابی می‌شود.

زوج های سنتی: با نقش های جنسی سنتی یعنی مردانه و زنانه انطباق دارند، وظایف زن و مرد کاملا از یکدیگر متمایز و مشخص است. اهداف خانوادگی را بر اهداف فردی ترجیح می‌دهند. دارای برنامه منظم و مشخص روزمره هستند. در منزل در مکانی مشترک زندگی می‌کنند و هیچ یک اتاق خصوصی متعلق به خود ندارد. حد متوسطی از هیجانات مثبت و منفی را از خود نشان می‌دهند. از به وجود آمدن تعارض به جز در مسائل مهم اجتناب می‌کنند. به یکدیگر گوش داده و سعی می‌کنند ابراز همدلی کنند و بعد از پایان هر تعارض آشکارا در پی راضی کردن و متقاعد کردن طرف مقابل هستند. سنتی ها تمایل دارند که دیدی قراردادی به ازدواج داشته باشند و برای ثبات و اطمینان ارزش بیشتری قائل هستند تا تنوع و خودجوشی. آنها شدیدا به هم متکی بوده و اوقات زیادی را با هم به سر می‌برند. هرچند آن ها قاطعانه عدم توافق بین خود را ابراز نمی‌کنند. اما از تعارض و کشمکش نیز اجتناب نمی‌کنند. در یک ازدواج سنتی تعارض کمتر رخ می‌دهد چون قدرت و تصمیم گیری با توجه به هنجارهای مرسوم بین آنها تقسیم شده‌است. زوجین سنتی به میزان زیادی ابرازگر هستند و به راحتی احساسات شادی یا ناکامی‌خویش را ابراز می‌کنند.
زوج های دو جنسیتی(آندروژن): زن و مرد هر دو در قبول نقش های جنسی زنانه و مردانه مساوات طلب هستند، یعنی وظایف مردانه و زنانه تقسیم نمی‌شود، بلکه هر دو در مواقع مقتضی هر دو نقش را ایفا می‌کنند. اهداف فردی را بر اهداف خانوادگی ترجیح می‌دهند. برنامه زندگی منظم و از پیش تعیین شده ای ندارند. در منزل اتاق خصوصی دارند. سطوح بالایی از هیجان های مثبت و منفی را از خود نشان می‌دهند و ترجیح می‌دهند برای حل مشکلات درگیر در مذاکره و بحث طولانی در مورد بسیاری از مسائل شوند.

زوج های اجتنابی: با نقش های جنسی سنتی یعنی نقش های مردانه و زنانه سازگاری دارند، وظایف مرد و زن کاملا از هم جدا و متمایز هستند. زمانی که تعارضی به وجود می‌آید، هر یک نظر خود را بیان می‌کند و هیچ کدام تلاشی برای متقاعد کردن طرف مقابل و ایجاد تفاهم انجام نمی‌دهند. بحث های آنها هیجانی و عاطفی نیست.
بیشتر: دوباره عاشق همسرتان شوید

زوجیت بی ثبات: شامل زوج های ناسازگار و زوجهای آزاد و مستقل می‌شود.

آیا درست است که زنان مجرد، و مردان متأهل بهتر عمل میکنند؟

در سال 1972 میلادی جسی برنارد جامعه شناس با اظهار این مساله که ازدواج برای زنان و مردان متفاوت است، و اینکه ازدواج مردها بهتر است، سر و صدای زیادی کرد. اکنون بعد از حدود 45 سال هنوز هم بخشی از عقل متعارف ما باور دارد که زنان دوران مجردی را بهتر میگذرانند حال آنکه مردان در وقت تأهل اوضاعشان بهتر است.


اما نکته بحث برانگیز دیگری نیز مطرح است، چیزی که بیشتر مورد پذیرش می باشد: فردی که مدعی است ازدواج کردن برای هرکس بهتر است زیرا که مردم را شادتر و سالمتر و در ارتباط بیشتر باهم دیگر میسازد، و حتی طول عمرشان را بیشتر میکند. بیشتر دو دهه ی گذشته را صرف این کرده ام که نشان دهم این ادعاها به طور برجسته ای اغراق آمیز یا آشکارا غلط هستند. ولیکن سازمانهای قدرتمندی وجود دارد که طرفدار ازدواج (یعنی ازدواج قراردادی مرسوم) هستند و بر همیشگی کردن اسطوره ی تاثیر دگرگون کنندهوی زناشویی برای هردوی زنان و مردان سرمایه گذاری کرده و بسیار هم موفق بوده اند.


از زمانی که برنارد کتابش را منتشر کرد، اگر نه به دهها هزار، به هزاران نسخه ی مطالعاتی درباره ازدواج رسیده است. برای اینکه بطور قطعی بدانیم تحقیق در مورد تفاوت جنسیتها چه میگوید، لازم است نگاهی به فراتحلیل ها بیندازیم –یک جور مطالعه مروری که نتایجِ هر مطالعه ی مربوط را که تاکنون انجام شده به شکل آماری ترکیب میکند. چنین بازبینیِ به روزی وجود ندارد، و حتی اگر وجود داشت، مشکلاتی می داشت، زیرا بسیاری از مطالعات عمیقا به آن خدشه وارد میکنند.


آنچه اینجا پیشنهاد میشود تنها یک نمونه از آن چیزی است که برخی تحقیقات نشان میدهد. فراموش نکنید که نتایج مطالعات، همیشه بینابین است، و تجارب همه کس را در نظر نمیگیرد. استنتاجات من بیش از آنکه قطعی فرض شوند، باید به عنوان پیشنهاد فرض شوند.


زنان و ازدواج: آنها فقط برای این نیستند که ازدواج کنند


برخی از مهم ترین مطالعات و بازبینی ها هیچ تفاوت مبتنی بر جنسیت را نیافته است، و هنگام وجود تفاوت، ظاهرا بیشتر، زنها هستند که با ازدواج از خواب غفلت بیدار میشوند.

یک نمونه از تحقیق که هیچ تفاوت جنسیتی نیافته است، مطالعه ی اندازه گیری طول عمر بوده است که تاکنون از 1912 ادامه داشته است. نتایج نشان میدهد که مردمی که طول عمر دراز داشتند کسانی بودند که مجرد ماندند و نیز کسانی که متأهل ماندند. افراد مطلقه، همچنین آنها که طلاق گرفته و سپس مجددا ازدواج کردند، زندگی کوتاهتری داشتند. آنچه اهمیت داشت سازگاری بود، نه وضع مربوط به زناشویی، و در این بین، هیچ تفاوت جنسیتی وجود نداشت.


نوع دیگری تحقیق که در آن، حکم زنان و مردان در موردش یکسان است مطالعاتی است که افراد یکسانی را در طول زمان دنبال می کند به طوریکه از تجرد به تأهل می روند. بازبینیِ 18 تا از اینگونه مطالعات دریافته است که افراد اساساً بعد از اینکه ازدواج کردند خوشحال تر نمی شوند. در بهترین حالت، آنها در زمانهای نزدیک به عروسی خود تنها کمی خرسندتر میشوند؛ پس از آن به احساس زمان مجردی خود برمیگردند و به همان اندازه ی سابق احساس خشنودی (یا ناخشنودی) میکنند. این الگو در مورد زنان و مردان مثل هم است.

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-آیا درست است که زنان مجرد، و مردان متأهل بهتر عمل میکنند؟


بهترین مشاوره ازدواج در تهران

معرفی بهترین مشاوره ازدواج در تهران : ازدواج یکی از مهمترین اتفاق های زندگی هر فردی است که برای تصمیم گیری در مورد آن و انتخاب شریک زندگی بسیار نیاز به دقت است، به این دلیل که ما با ازدواج تشکیل خانواده می دهیم.


نهاد خانواده یک جزء تاثیر گذار از یک کل را تشکیل می دهد، این کل که جامعه نام دارد سلامت روانی خود را وامدار سلامت روانی تک تک اعضای خود است، هریک از اعضای جامعه در بستر خانواده رشد پیدا می کنند، خانواده نیز از یک انتخاب آغاز می گردد. با دنبال کردن این زنجیره می توان به خوبی به اهمیت نهاد خانواده پی برد.


بهترین مشاوره ازدواج در تهران کجاست؟

از نظر مرکز مشاوره ستاره ایرانیان به عنوان یکی از مراکز مشاوره ازدواج در تهران : طبیعی است که هرچه سیستم خانواده آگاه تر باشد جامعه با ناهنجاری های کمتری روبرو می گردد و این آگاهی باید در قالب آموزش پیش از ازدواج صورت گیرد.


اگر چه این شرایط تا حدودی ایده آل به نظر برسد اما می توان با براشتن قدم های درست و استفاده از راههای کابردی، تصمیم های اشتباه در شروع این زنجیره را به حداقل رساند. یکی از این راه های درست که نیاز است برای کاهش تصمیم های اشتباه در امر تصمیم گیری برای ازدواج طی کنیم، مراجعه به مشاور پیش از ازدواج است.


بهترین مشاور ازدواج در تهران (4)

بهترین مشاوره ازدواج در تهران (4)


مشاور پیش از ازدواج چیست؟

مشاوره‌ پیش از ازدواج نوعی مشاوره‌ مختصر است که مدت آن می‌تواند از ۴ تا ۱۲ جلسه طول بکشد.

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، متمرکز بر آماده‌ سازی مراجعان برای تصمیم‌گیری درست برای ازدواج است، این مرحله مهمترین مرحله ی مشاوره ی ازدواج است زیرا جنبه ی پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح موجب تامین بهداشت خانواده می شود.


چنین چیزی در صورتی امکان‌پذیر است که شما به عنوان مراجع به اطلاعات کافی و ناب دسترسی داشته باشید، در واقع نیاز است که مشاور برای شما، امکان دسترسی به اطلاعات کافی و ناب را فراهم کند تا تصمیم‌گیری برای شما آسان شود.


با بهره گیری از بهترین مشاوره ازدواج در تهران می توانید تا حد زیادی از ایجاد مشکلات در آینده پیشگیری کنید.

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-بهترین مشاوره ازدواج در تهران