نیازهای نوجوانان

پژوهشی در سال 1382 درباره بررسی نیازهای نوجوانان دانش آموزان کشوردر خرده فرهنگ های مختلف ایران انجام شده است. یکی از سوال های پژوهشی این بودکه نیازهای اموزشی و تربیتی دانش آموزان کدامند؟ پاسخ های دانش اموزان در جدول شماره 1-1 تنظیم شده است.


در اینن جدول مشاهده می شود، که دانش آموزان نوجوان روابط گرم و رعایت حقوق متقابل در خانواده، نیاز به داشن احساس اعتماد و امنیت در محیط خانواده و احترم گذاشتن به قانون، ضرورت اننجام دادن فرایض دینی، داشتن اطلاعات مربوط به دوره ی بلوغ و تغییرات جسمی و جنسی، آگاهی از اصول بهداشتی، ضرورت رفتن به مدرسه، اهمیت توجه والدین به امر تغذیه و بهداشت نوجوانان و نیزز به سبب ضرورت ارتباط با جنس مخالف ومسئله ازدواج، اهمیت آشنایی پیش ازازدواج دختران و پسران با یکدیگر را مورد تاکید قرار داده اند. همچنین اهمیت دادن نوجوانان دبیرستانی به ضرورت اعتقادات مذهبی والدین با میزان عمل کردن آن ها به این اعتقادات، نشان دهنده ی حساسیت انان به صداقت والدین در زمینه هماهنگی قول و عمل آن هاست. ضرورت انجام دادن فعالیت های ورزشی برای حفظ سلامت نوجوانان نیز مورد توجه این دانش آموزان قرار گرفته است.


جدول شماره 1-1 جدول نیازهای آموزشی و تربیتی


شماره اولویت نیازها درصد فراوانی

1 ارج نهادن به روابط گرم و صمیمی، در میانن اعضای خانواده 32/95

2 ضررت رفتن به مدرسه 58/93

3 اعتماد والدین به نوجوان 64/92

4 اهمیت آشنایی دختران و پسران با یکدیگر پیش از ازدواج 10/90

5 ایجاد احساس امنیت و آرامش در نوجوان در کنار خانواده 36/89

6 توجه کردن والدین به تغذیه و بهداشت نوجوان 10/89

7 ضرورت انجام دادن فرائض مذهبی 10/89

8 آگاهی یافتن از اصول بهداشتی 36/88

9 لزوم هماهنگی اعتقادات مذهبی والدین با میزان عمل کردن آن ها به این اعتقادات 10/88

10 ضرورت انجام فعالیت های ورزشی برای حفظ سلامت نوجوان 06/88

11 ضرورت حمایت نوجوان از سوی والدین در مواقع بحرانی و بروز مشکلات 92/87

12 اهمیت احترام و رعایت حقوق متقابل در خانواده 54/87

13 نیاز به تأیید و پذیرفته شدن در میان اعضای خانواده 40/87

14 داشتن اطلاعات لازم درباره بلوغ و تغییرات جسمی، جنسی و روانی 74/86

15 اهمیت احترام گذاشتن به قوانین در بازی ها، ورزش ها و دیگر فعالیت های گروهی 64/86

نوجوانان دانش آموز همچنین نیاز به حمایت شدن از سوی والدین در مواقع بحرانی و بروز مشکلات را به عنوان نیازی جدی مورد تأکید قرار داده اند.


همچنین بر اساس سؤالات باز پسرسشنامه، 4 مورد از مهم ترین نیازهای دانش آموزان نوجوان درباره والدین عبارت بودند از: درک کردن نوجوانان (12 درصد)، اهمیت دادن به خواسته های نوجوانان (11 درصد)، ایجاد محیطی آرام برای تحصیل (8درصد) و تبعیض قائل نشدن میان فرزندان (7 درصد).

شرفی نیز (1374) مجموعه نیازهایی که نوجوانان مدارس راهنمایی دارند را شامل نیازهای زیر مطرح کرده است:


* همه ی نوجوانان راهنمایی نیاز دارند تا استعدادهای خود را کشف کنند و تجارب اساسی و بنیادین را برای کفایت شغلی و حرفه ای کسب نمایند.


* همه ی نوجوانان راهنمایی نیاز دارند تا رشد کنند و از حیث فیزیکی و ذهنی سلامت لازم را به دست اورند.


* همه ی نوجوانان راهنمایی نیاز دارند در فعالیت های اجتماعی مدرسه و امور شهروندی جامعه ی خود مشارکت جویند و موقعیت خود را به وضعیتی که بزرگسالان از حیث شهروندی دارندف نزدیک گردانند.

منبع  : کودک و نوجوان-نیازهای نوجوانان


تعارض در کودک و نوجوان و حل آن

در تجربه ی تعارض، نکته ی مهم آن می باشد که؛ تعارض باید در هر صورت به گونه ای رفع و حل شود. بهترین انتخاب از بین انتخاب های نامناسب گزینش می شود، و شخص مسئولیت انتخاب  و همچنین زیستن با آن را می پذیرد. اگر شخص در حل تعارض، دچار شکست بشود، به طور معمول به تنش های عاطفی شدید و عدم بروز رفتار سازگارانه مبتلا می شود.


تجربه ی تعارض در زندگی هرکسی، امری عادی و معمولی به نظر می رسد. به همین دلیل؛ داشتن توانایی در حل تعارض، از اهمیتی ویژه برخوردار می باشد.


مقالات مرتبط:


رفتارهای نابهنجار در نوجوانان


مدیریت رفتارهای پرخطر نوجوانان


بدیهی است شخص، خصوصا کودک و یا نوجوان، به طور معمول در مورد ماهیت تعارض و حتی وجود آن در خودش، کاملا آگاه و روشن نیست، ولی انواع مختلفی از رفتار ها بیانگر وجود تعارض در شخص می باشند و مطالعه درباره ی کود ک و نوجوان و همچنین موقعیت او، احتمالا سبب آشکار شدن ماهیت یک تعارض خاص در او می شود.

علائم رفتاری در تعارض:

1) نسبت به انجام دادن تصمیمیات شخصی، بی میلی نشان می دهد.


2) به دیگران برای راهنمایی و تصمیم گیری اتکاء می کند.


3) در موقعیت های مدرسه ای، واکنش های تعارضی که در رفتار کلامی و عاطفی شخص نمایان می شود.


4) همانند موج، هرلحظه به سویی رفتن، از جمله علائم وجود تعارض در شخص می باشند. در روشن و آشکار ساختن ماهیت تعارض در نوجوانان، مشاوره می تواند کمک به سزایی داشته باشد.

منبع  : کودک و نوجوان-تعارض در کودک و نوجوان و حل آن


مهم ترین دانستنی های تربیت جنسی نوجوانان

با شروع سن بلوغ و آغاز دوره ی نوجوانی آموزش های جنسی تبدیل به یکی از اساسی ترین موضوعات می شوند.

لازم است تا آموزش مسائل جنسی به نوجوانان باید با ظرافت انجام گیرد. هرچند ممکن است شما به عنوان والدین چنین احساس کنید که از آمادگی و اطلاعات لازم برای پاسخ گویی به سئوالات نوجوان برخوردار نیستید ولی بهتر آن است که آموزش در منزل و از زبان خود شما به عنوان دلسوزترین فرد برای فرزندتان صورت گیرد.

در بسیاری از موارد، عدم آگاهی والدین از شیوه ی صحیح ارایه ی آموزش های جنسی باعث می شود تا نوجوان‌ از طریق دوستان و همسالان پاسخ بسیاری از سؤالات خود را به دست آورد که در برخی موارد گمراه کننده است و زمینه را برای انحراف نوجوان آماده می‌سازد.

با ادامه ی مطلب همراه باشید تا شما را با نکات اساسی تربیت جنسی نوجوانان بیشتر آشنا کنیم.

آموزش های جنسی به نوجوانان چگونه انجام شود؟
آموزش به نوجوان باید در دو قسمت انجام شود:

1. تشریح و بحث در مورد وضعیت ظاهری و چگونگی بهداشت بدن
در مورد دختران با شروع مرحله بلوغ، آگاهی و صحبت کردن در مورد آن را شروع کنید تا با بروز برخی حالات در خود دچار شوک نشود

2. مسائل اخلاقی، خطرات و فواید مسائل جنسی
بخش مهمی ا ز آموزش های جنسی آن است که بتوایند در مورد حقایق جنسی با فرزندتان صحبت کنید. در این زمینه لازم است از هرگونه دروغ پرهیز کنید و حقایق را بیان کنید.

به خاطر داشته باشید که ارایه ی پاسخ های کلی و مبهم نمی تواند فرزندتان را قانع کند. پس شفاف و روشن باشید و ازبیان زود به هنگام و یا دیرتر از موعد نکات جنسی خودداری کنید.

همچنین میزان اطلاعات باید متناسب با رشد جنسی نوجوان تان باشد. در دخترها از 10 تا 17 سالگی و در پسرها از 12 تا 19 سالگی زمان مناسبی خواهد بود.

یکی از روش های مناسب برای ارایه ی پاسخ صحیح ان است که اگر در پاسخ گویی به سئوالات نوجوان تان دچار تردید هستید به او بگویید که فردا جواب سوالش را می دهید.

مراقب باشید که زیاد فردا، فردا نکنید. زیرا در این موقع ممکن است نوجوان شما به سراغ کسی دیگر برود. همچنین بدترین جواب این است که بگوید تو هنوز کوچک هستی. مسلما زمانی که نوجوان سئوالی می پرسد چیزی در ذهن خود دارد.

 

با گرایش نوجوان به جنس مخالف چگونه برخورد کنیم؟
در این سنین غریزه جنسی در فرزند نوجوان شما فعال تر از قبل می شود و موجب ایجاد گرایشاتی نسبت به جنس مخالف می شود که یک امر طبیعی است و نباید نگران و دستپاچه شوید.

بهتر است اطلاعات خود را در زمینه چگونگی آموزش ارتباط با جنس مخالف، چگونگی کنترل آن و خطرات آن به روز نگه دارید تا بتوانید اطلاعات لازم را به او منتقل کنید.

هرگونه افراط و تفریط در ارایه ی اطلاعات صحیح به فرزندتان می تواند ناکارآمد باشد و لازم است تا متناسب با شرایط جسمی، زمانی و میزان درک و فهم اوعمل کنید.

نکات زیر در خصوص ارتباط با جنس مخالف به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین شیوه ی عمل را در پیش بگیرید و از ایجاد مشکل خودداری کنید:

توانایی های اجتماعی در دوره کودکی میانه

در طی دوران میانی کودکی (6 تا 12 سالگی)، دوستی ها و روابط با همسن و سالان بسیار حائز اهمیت می شوند. از آنجایی که کودک شروع به سپری کردن زمان زیادی با همسن و سالان خود می‌کند. این امر بسیار مهم است که جایگاه خود را بین گروه اجتماعی خود پیدا کنند. این امر نیازمند توجه بیشتر به نقش های اجتماعی و توانایی بالا برای توجه کردن به نقطه نظرات و دیدگاه های مردم می باشد. در این مواقع موقعیت های اجتماعی دارای اهمیت می شوند و کودکان باید برای اینها رقابت کنند.

برای مطالعه بیشتر:

۶ تا ۸ سالگی (کودکی میانه)

چگونگی برخورد و رفتار همسن و سالان کودک با وی، او را در جایگاه های مختلف اجتماعی قرار می دهد. کودکان محبوب آنهایی هستند که توجهات مثبتی از همسن و سالان خود دریافت می کنند. کودکان طرد شده توجهات مثبت کمتری از دوستان خود دریافت می کنند که بیشترشان هم منفی است. آنها به شکل فعالی مورد تنفر واقع می شوند. کودکان سر به هوا  و اهمال کار معمولا به جای تنفر از سوی همسن و سالان، نادیده گرفته می شوند. کودکانی که اهل بحث و مجادله هستند معمولا هر دو توجهات منفی و مثبت را دریافت می کنند. کودکانی که از لحاظ روحی و جسمی توسط تعدادی از همسن و سالان خود دستخوش فریب قرار میگیرند به شکل فعال آسیب پذیر هستند. در نهایت قلدر ها ، کودکانی هستند که بدون هرگونه انگیزه ای به شکل پرخاشگرانه به منظور تسلط بر سایر کودکان عمل می کنند.

چرا بعضی از کودکان محبوب هستند ولی برخی نه ؟

عوامل و دلایل گوناگونی مبنی بر رفتارهای گوناگون کودکان وجود دارد. کودکان محبوب به نظر می رسد از لحاظ فیزیکی جذاب بوده و در شروع و نگهداری روابط مثبت دوستانه، توانا هستند و از لحاظ اجتماعی این شایستگی را دارند.

کودکان طرد شده معمولا به شکل منفی مورد رفتار دیگران قرار میگرند زیرا خشمگین هستند. آنها توانایی های اجتماعی و رقابتی خود را بیش از آنی که هست برآورد می‌کنند و تنفر بقیه نسبت به خود را نادیده می گیرند.
کودکان سر به هوا ، کمتر اجتماعی هستند، اما پرخاشگر یا خجالتی هم نیستند. موقعیت اجتماعی آنها معمولا با گذر زمان پیشرفت می کند. آنها معمولا به شکل جدی و محترمانه رفتار می کنند، همکاری کرده و معمولا توسط معلمین مورد تحسین واقع می شوند.

کودکانی که اهل بحث و مجادله هستند، پرخاشگر بوده اما تاوان این را با استفاده از جوک ها و توانایی های اجتماعی می پردازند تا ارتباطات خود با دیگران را از دست ندهند.

کودکانی که از لحاظ روحی و جسمی توسط تعدادی از همسن و سالان خود دستخوش فریب قرار می‌گیرند، سریعا عصبانی می شوند و رفتارهای کودکانه و وابسته، از خود نشان می دهند.

قلدرها معمولا بدون هیچ انگیزه ای ، پرخاشگر هستند که این امر برای نحوه رفتار آنها مفید است.  (آنچه را که می خواهند به دست می آورند)

بیشتر بخوانید:

خجالت یا کمرویی و کناره گیری اجتماعی کودکان

عزت نفس :

دوران میانی کودکی زمانی است که اکثر کودکان شروع به قضاوت در مورد خود می کنند و توسط دیگران هم مورد قضاوت قرار می گیرند. اگر کودک خود را شایسته و باهوش ببیند، و آن چیزی که هست را دوست داشته باشد، احترام و اعتماد به نفس خوبی خواهد داشت.