آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان

آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان یک مهارت اساسی است که در تمام جنبه های زندگی، از روابط شخصی گرفته تا موفقیت شغلی، نقش مهمی ایفا می کند. نوجوانان در حال گذار از کودکی به بزرگسالی هستند و در این دوران، نیاز به یادگیری مهارتهای ارتباطی موثر برای برقراری ارتباط موثر با دیگران، از جمله والدین، معلمان، دوستان و همسالان دارند.


اهمیت آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان

آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان مزایای متعددی دارد، از جمله:


افزایش اعتماد به نفس: نوجوانانی که مهارتهای ارتباطی موثری دارند، احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنند و راحت تر می توانند خود را بیان کنند.

بهبود روابط: نوجوانانی که می توانند به طور موثر ارتباط برقرار کنند، روابط سالم تری با دیگران، از جمله والدین، معلمان، دوستان و همسالان، خواهند داشت.

پیشرفت تحصیلی: نوجوانانی که مهارتهای ارتباطی موثری دارند، در مدرسه عملکرد بهتری خواهند داشت و احتمال موفقیت تحصیلی بیشتری خواهند داشت.

پیشگیری از مشکلات رفتاری: نوجوانانی که مهارتهای ارتباطی موثری دارند، کمتر دچار مشکلات رفتاری، از جمله خشونت، پرخاشگری و اعتیاد، می شوند.

آموزش مهارت های ارتباطی به نوجوانان یک سرمایه گذاری ارزشمند است. این می تواند به آنها کمک کند تا در زندگی فردی و حرفه ای خود موفق شوند.


مشاوران متخصص ما به نوجوان شما کمک می کنند تا تمام مهارت های لازم را یاد گرفته و آینده درخشانی برای خود بسازند. برای صحبت با مشاوران برتر کودک و نوجوان می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.


 


مهارت ارتباط موثر در نوجوانان

آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان وجود دارد که برای نوجوانان مهم است. برخی از مهارتهای ارتباطی مهم برای نوجوانان عبارتند از:


گوش دادن فعال: گوش دادن فعال به معنای توجه کامل به صحبت های طرف مقابل و درک منظور او است. نوجوانان باید یاد بگیرند که به صحبت های دیگران با دقت گوش دهند، بدون اینکه حواسشان پرت شود یا نظرات خود را پیش از پایان صحبت طرف مقابل بیان کنند.

ابراز احساسات به طور موثر: نوجوانان باید بتوانند احساسات خود را به طور موثر بیان کنند، هم مثبت و هم منفی.

حل اختلافات به طور مسالمت آمیز: نوجوانان باید بتوانند اختلافات خود را با دیگران به طور مسالمت آمیز حل کنند.

توضیح واضح و روشن: نوجوانان باید یاد بگیرند که منظور خود را به طور واضح و روشن بیان کنند. آنها باید از کلمات و جملات ساده و قابل فهم استفاده کنند و از توضیحات اضافی و پیچیده خودداری کنند.

تفکر انتقادی: نوجوانان باید بتوانند به طور انتقادی فکر کنند و اطلاعات را ارزیابی کنند.

بازخورد دادن: نوجوانان باید یاد بگیرند که بازخورد سازنده ای به دیگران ارائه دهند. بازخورد سازنده به معنای بیان نظرات خود به طور صادقانه و صریح، اما بدون توهین یا انتقاد است.

مهارتهای سخنرانی: نوجوانان باید بتوانند به طور موثر در جمع صحبت کنند.

آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان

روشهای مختلفی برای آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان وجود دارد. برخی از این روشها عبارتند از:


آموزش مستقیم: در این روش، به نوجوانان مهارتهای ارتباطی خاصی آموزش داده می شود، از جمله نحوه گوش دادن فعال، ابراز احساسات به طور موثر و حل اختلافات به طور مسالمت آمیز.

بازیهای نقش آفرینی: بازیهای نقش آفرینی می توانند به نوجوانان کمک کنند تا مهارتهای ارتباطی خود را در موقعیتهای واقعی تمرین کنند.

بازخورد دادن: بازخورد دادن به نوجوانان در مورد عملکرد آنها در برقراری ارتباط می تواند به آنها کمک کند تا مهارتهای خود را بهبود بخشند.


 آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان


چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم

ارتباط با نوجوانان یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که والدین و بزرگسالان با آن مواجه می شوند. نوجوانان در دوره ای از تحولات جسمی، عاطفی و اجتماعی قرار دارند که می تواند منجر به رفتارهای پرخاشگرانه، دوری از خانواده و دوستان و سایر مشکلات شود.


برای برقراری ارتباط موثر با نوجوانان، مهم است که به نیازهای آنها احترام بگذارید و از دیدگاه آنها به مسائل نگاه کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در برقراری ارتباط بهتر با نوجوانان آورده شده است:


شنونده خوبی باشید. وقتی نوجوان شما صحبت می کند، واقعاً به او گوش دهید. با او تماس چشمی برقرار کنید، سوالات بپرسید و به حرف هایش توجه کنید.

از قضاوت خودداری کنید. حتی اگر با نظرات نوجوان خود موافق نیستید، سعی کنید آنها را قضاوت نکنید. فقط به او گوش دهید و به او کمک کنید تا احساس کند که شنیده می شود.

ابراز همدردی کنید. به نوجوان خود نشان دهید که احساسات او را درک می کنید. به او بگویید که می دانید او در حال تجربه چه چیزی است و احساس شما در این مورد چیست.

با او رابطه دوستانه داشته باشید. سعی کنید با نوجوان خود رابطه ای دوستانه داشته باشید. با او وقت بگذرانید، به او اعتماد کنید و به او نشان دهید که او را دوست دارید.

محدودیت هایی تعیین کنید. مهم است که برای نوجوانان محدودیت هایی تعیین کنید. این به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه مسئولیت پذیر باشند و رفتارهای مناسبی داشته باشند.

بازی برای توسعه برقراری ارتباط کودک با همسالان

بازی اجتماعی برای کودکان زیادی وجود دارد که می‌توانند به کودکان در توسعه مهارت‌های ارتباطی با همسالان کمک کنند. در اینجا چند مورد از محبوب‌ترین و موثرترین بازی‌ها آورده شده است:


بازی‌های نقش‌آفرینی مانند خاله بازی، دکتر بازی، و پلیس بازی. این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا احساسات و دیدگاه‌های دیگران را درک کنند و مهارت‌های همکاری و حل مسئله را توسعه دهند.

بازی‌های حرکتی. این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های حرکتی خود را بهبود بخشند و یاد بگیرند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند و با آنها همکاری کنند.

بازی‌های کلامی مانند داستان گویی، شعر خوانی، و بازی‌های کلامی مانند «اسم، شهر، حیوان،» و «هیچ‌کس نمی‌داند». این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند و یاد بگیرند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند.

بازی‌های فکری مانند پازل، بازی‌های جدول کلمات متقاطع، و بازی‌های کارتی. این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی خود را توسعه دهند و یاد بگیرند که چگونه با دیگران همکاری کنند.

 

آموزش مهارت گفتگو به کودکان

مهارت گفتگو یک مهارت مهم زندگی است که کودکان در سنین پایین باید آن را یاد بگیرند. گفتگو به کودکان کمک می کند تا افکار و احساسات خود را بیان کنند، با دیگران ارتباط برقرار کنند و روابط سالم ایجاد کنند. در اینجا چند روش برای  آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان آورده شده است:


مدل گفتگوی خوب باشید. کودکان از والدین و سایر بزرگسالان در زندگی خود الگو می گیرند. اگر می خواهید کودک شما مهارت گفتگو را یاد بگیرد، خودتان باید یک شنونده و سخنور خوب باشید. به کودک خود نشان دهید که به حرف هایش گوش می دهید و به او توجه می کنید. از او سوالاتی بپرسید و به نظرات او احترام بگذارید.

کودک خود را تشویق کنید تا صحبت کند. به کودک خود فرصت دهید تا در مورد روز خود، افکار و احساسات خود صحبت کند. از او بخواهید داستانی تعریف کند یا یک خاطره را به اشتراک بگذارد.

به کودک خود کمک کنید تا مهارت های گوش دادن را بیاموزد. به کودک خود نشان دهید که به حرف هایش گوش می دهید. وقتی صحبت می کند، چشم به چشم او نگاه کنید و به او لبخند بزنید. از او سوالاتی بپرسید تا نشان دهید که به آنچه می گوید علاقه دارید.

منبع:کانون مشاوران ایران-آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوانان


بازی درمانی برای کودکان بیش فعال ✔️ نقاشی، بازی و کاردرمانی

بازی درمانی برای کودکان بیش فعال روشی بسیار موثر است. اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) یک اختلال رشدی عصبی است که با علائمی مانند بیش فعالی، نقص توجه و تکانشگری مشخص می شود. این اختلال می تواند بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی و عاطفی کودکان تأثیر منفی بگذارد.


بازی درمانی یک روش روان درمانی است که از بازی برای کمک به کودکان در حل مشکلات و چالش های خود استفاده می کند. بازی درمانی برای کودکان بیش فعال می تواند یک روش موثر برای بهبود علائم و افزایش کیفیت زندگی آنها باشد.


مزایای بازی درمانی برای کودکان بیش فعال

بازی درمانی مزایای متعددی برای کودکان بیش فعال دارد، از جمله:


کمک به کودکان در کنترل رفتارهای بیش فعالانه و تکانشی

بهبود مهارت های توجه و تمرکز

افزایش مهارت های اجتماعی و تعامل با دیگران

کاهش اضطراب و افسردگی

کودکان بیش فعال اغلب مشکل در توسعه مهارت های خودتنظیمی دارند. آنها ممکن است مشکل در کنترل رفتار خود داشته باشند یا به راحتی تحریک شوند. درمانگران مرکز ستاره ایرانیان به فرزند شما کمک می کند تا مهارت های گفته شده را به صورت تضمینیبهبود دهد. برای صحبت با مشاوران برتر کودک می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.


 


علت بیش فعالی در کودکان

بیش­ فعالی در بیشتر موارد علت واضحی ندارد اما نکته مهم در این میان، ژنتیک و عوامل بیولوژیک است که نقش مهمی در بروز این اختلالات در کودک دارد.


نقش تغذیه در بروز بیش­ فعالی و یا بهبود آن مسئله­ ای است که هنوز ثابت نشده است و در برخی مطالعات گفته شده مصرف اسیدهای چرب و برخی ویتامین­ها موجب بهبود بیش فعالی می­شود. اما مطالعات فعلی هنوز آن را اثبات نکرده است. برخی تحقیقات نیز به توانایی­های شناختی اشاره می­کنند و معتقدند که هوش و توانایی­های شناختی می­تواند موجب بروز بیش ­فعالی شود. در این میان، برخی روش­ها می­توانند بر بیش­ فعالی کودکان مؤثر واقع شوند.


بدین ترتیب که کودک دچار بیش ­فعالی است یا کودک دارای انرژی فراوان بوده و نیاز به تحرک بالایی دارد و یا دارای هوشبهر بالا بوده و کارهای کلیشه­ای را دوست ندارد. بنابراین، نمی­تواند در یکجا بند شود. به بیانی دیگر، «انسان در تمام مراحل زندگی خود دارای نیازهائی است که بایستی حداقل به طور نسبی برآورده شوند، زیرا که ارضا نیازها باعث می گردد انسان روند تکاملی خود را به گونه طبیعی تر سپری کند. 


کلاسهای مناسب کودکان بیش فعال

بازی درمانی برای کودکان بیش فعال معمولاً در قالب جلسات فردی با یک درمانگر آموزش دیده انجام می شود. در طول جلسات، درمانگر از انواع مختلف بازی ها و فعالیت ها برای کمک به کودک در بیان احساسات، حل مشکلات و توسعه مهارت های جدید استفاده می کند. کلاس های مناسب کودکان بیش فعال کلاس هایی هستند که به نیازهای خاص این کودکان توجه دارند. این کلاس ها باید دارای ویژگی های زیر باشند:


فعال و محرک: کودکان بیش فعال انرژی زیادی دارند و نیاز به فعالیت دارند. کلاس های مناسب برای این کودکان باید فعالیت های متنوع و جذابی را ارائه دهند تا بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند.

منظم و ساختارمند: کودکان بیش فعال به ساختار و نظم نیاز دارند. کلاس های مناسب برای این کودکان باید قوانین و انتظارات واضحی داشته باشند تا کودکان بدانند چه انتظاری از آنها می رود.

تمرکز بر مهارت های اجتماعی: کودکان بیش فعال ممکن است در مهارت های اجتماعی خود مشکل داشته باشند. کلاس های مناسب برای این کودکان باید بر آموزش مهارت های اجتماعی مانند گوش دادن فعال، مدیریت خشم و حل مسئله تمرکز داشته باشند.


بازی درمانی برای کودکان بیش فعال


بازی برای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال

بازی درمانی برای کودکان بیش فعال، فرصتهایی را برای کودک فراهم می کند تا او مهارتهای حرکتی درشت و ظریفش را رشد دهد و سلامت جسمی اش را تأمین کند. بازی به کودک کمک می کند تا قدرت تخیل و خلاقیت خود را رشد دهد، محیطی را برای کودک مهیا می کند تا به تمرین مهارتهای اجتماعی خود بپردازد. بازی همچون مفری است که کودک از طریق آن عواطف و هیجانهایش را ابراز می کند، بازی به کودک کمک می کند تا نظامهای ارزشی را درک کند.


بازی درمانی برای کودکان بیش فعال، روشی است که به یاری کودکان پرمشکل می شتابد تا آنها بتوانند مسائلشان را حل کنند و در عین حال، نشان دهنده این واقعیت است که بازی برای کودک، همانند یک وسیله طبیعی است، با این هدف که او بتواند، خویشتن و همچنین ویژگیهای درون خود را بشناسد و به آن عمل کند.


در این نوع درمان، به کودک فرصت داده می شود تا احساسات آزاردهنده و مشکلات درون خود را از طریق بازی بروز دهد و آنها را به نمایش بگذارد، همانند آن گونه از درمانهایی که افراد بزرگسال از طریق آن با «سخن گفتن» مشکلات خود را بیان می کنند. بازی درمانی برای کودکان بیش فعال می تواند شامل موارد زیر باشد:


بازی های حرکتی برای کمک به کودکان در کنترل انرژی خود

بازی های تخیلی برای کمک به کودکان در بیان احساسات خود

بازی های آموزشی برای کمک به کودکان در یادگیری مهارت های جدید

بازی درمانی نوین

 ریهاکام و کنتب برای طیف گسترده ای از مشکلات روانشناختی از جمله اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن، سوء مصرف مواد و مشکلات رفتاری استفاده می شود. همچنین برای کمک به افراد در ارتقای سلامت روان و رفاه عمومی خود استفاده می شود.


بازی درمانی نوین ( ریهاکام و کنتب) یک روش درمانی موثر و جذاب است که می تواند به افراد در ارتقای سلامت روان و رفاه عمومی خود کمک کند. این روش درمانی برای طیف گسترده ای از مشکلات روانشناختی از جمله بیش فعالی، افسردگی، اختلالات خوردن، سوء مصرف مواد و مشکلات رفتاری استفاده می شود. همچنین برای کمک به افراد در ارتقای سلامت روان و رفاه عمومی خود استفاده می شود.


برای صحبت با متخصصان کودک در زمینه بازی درمانی نوین می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.


مزایا بازی درمانی نوین

بازی درمانی نوین دارای مزایای زیادی است، از جمله:


موثر بودن: بازی درمانی نوین یک روش درمانی موثر برای طیف گسترده ای از مشکلات روانشناختی است.

جذابیت: بازی درمانی نوین یک روش درمانی جذاب است که افراد از آن لذت می برند.

انعطاف پذیری: بازی درمانی نوین یک روش درمانی انعطاف پذیر است که می تواند با نیازهای فرد و اهداف درمانگر سازگار شود.

بدون عوارض: ریهاکام و کنتب بدون هیچ عوارض جانبی و به صورت تضمینی به درمان بیش فعالی و اختلالات دیگر می پردازند.

 


کاردرمانی برای کودکان بیش فعال

کاردرمانی یک روش درمانی است که بر بهبود عملکردهای روزانه افراد تمرکز دارد. کاردرمانگرها از طریق ارزیابی و مداخله، به افراد کمک می کنند تا مهارت های لازم را برای انجام فعالیت های زندگی روزمره کسب کنند.


کاردرمانی برای کودکان بیش فعال می تواند در بهبود موارد زیر موثر باشد:


مهارت های سازماندهی و برنامه ریزی: کودکان بیش فعال اغلب در سازماندهی و برنامه ریزی کارهای خود مشکل دارند. کاردرمانی می تواند به آنها کمک کند تا یاد بگیرند چگونه کارها را به مراحل کوچک قابل انجام تقسیم کنند و برای انجام آنها برنامه ریزی کنند.

مشکلات پردازش حسی: مطالعات نشان داده است که حدود ۴۰ درصد از کودکان مبتلا به ADHD دارای اختلال پردازش حسی هستند. این اختلال باعث می شود که کودکان در پردازش اطلاعات حسی مانند لمس، بینایی، شنوایی و بو دچار مشکل شوند. کاردرمانی می تواند به کودکان کمک کند تا یاد بگیرند چگونه اطلاعات حسی را بهتر پردازش کنند.

مهارت های خودتنظیمی: کودکان بیش فعال اغلب در کنترل رفتار خود مشکل دارند. کاردرمانی می تواند به آنها کمک کند تا یاد بگیرند چگونه احساسات خود را کنترل کنند و رفتارهای مناسب را انتخاب کنند.

مهارت های حرکتی ظریف و درشت: کودکان بیش فعال ممکن است در مهارت های حرکتی ظریف و درشت مانند نوشتن، دوختن و ورزش دچار مشکل باشند. کاردرمانی می تواند به آنها کمک کند تا این مهارت ها را بهبود بخشند.

استقلال در کارهای روزمره: کاردرمانی می تواند به کودکان کمک کند تا مهارت های لازم برای انجام کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن و نظافت را کسب کنند.

کاردرمانی برای بازی درمانی برای کودکان بیش فعال معمولاً به صورت جلسات فردی یا گروهی انجام می شود. جلسات کاردرمانی معمولاً ۳۰-۶۰ دقیقه طول می کشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-بازی درمانی برای کودکان بیش فعال ✔️ نقاشی، بازی و کاردرمانی


لکنت زبان در کودکان ✔️ درمان قطعی و تشخیص روانشناسی

لکنت زبان در کودکان یک اختلال گفتاری است که باعث تکرار، کشش یا وقفه در گفتار می‌شود. این اختلال می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما بیشتر در کودکان بین ۲ تا ۴ سالگی شروع می‌شود.


در برخی موارد، داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب نیز ممکن است برای درمان لکنت زبان در کودکان استفاده شوند. این داروها معمولاً فقط در مواردی استفاده می‌شوند که درمان‌های گفتار درمانی موثر نبوده‌اند.


لکنت زبان در کودکان

یکی از مسائل و مشکلات خاص دوران کودکی اختلالات و  ناروانی­های گفتاری است که از جمله شایع­ترین آنها می­توان از لکنت زبان نام برد. بر طبق چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری بیماری­های روانی، لکنت زبان نوعی آشفتگی و اختلال در روانی گفتار است که به صورت تکرار صداها، کشش صداها، قطع­روانی کلام، تکرار کلمات، مکث بین واژه­ها، ناموزونی تکلم و جایگزین کردن واژه ها به منظور جلوگیری از کشش صداها در بین کودکان و نوجوانان مشاهده می­شود.


اغلب کودکانی که دچار لکنت زبان هستند، می­دانند که چه می­خواهند بگویند و شاید بارها نیز آن را تمرین وتکرار کرده­اند. ولی به­ راحتی و در شرایطی خاص قادر به بیان آن نمی­باشند. آنان برای این­که بتوانند فشار حاصله از وقفه ­های غیرارادی کلام­شان را کاهش دهند، دچار پریشانی و آَشفتگی می­شوند و سعی دارند با  تلاش و کلنجار بسیار حرف خودشان را بزنند.


 


علل لکنت زبان

علت دقیق لکنت زبان هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما عوامل مختلفی در ایجاد آن نقش دارند، از جمله:


عوامل ژنتیکی: لکنت زبان در خانواده‌ها ارثی است.

عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند استرس، اضطراب یا ضربه عاطفی می‌توانند باعث تشدید لکنت زبان شوند.

عوامل عصبی: برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که لکنت زبان ممکن است با اختلال در عملکرد مغز مرتبط باشد.

همانطور که هیچ دوکودکی کاملاً شبیه به هم نمی­باشند، لکنت نیز در همۀ کودکان به یک شکل نمی­باشد. درگروهی از کودکان لکنت همراه با اضطراب، فشارهای عصبی، تیک­های جسمانی، تغییر حالات چهره و حتی گریۀ کودک است و در گروهی دیگر، لکنت موجب ناتوانایی های شدید ارتباطی درآنان می­شود. لکنت در بین­کودکان خردسال، ناپایدار وگذراست و می­تواند از یک روز به روز دیگر و از یک موقعیت تا موقعیت دیگر تغییر کند.


پیشنهاد مشاور: درمان لکنت زبان کودک


لکنت زبان در کودکان باعث آسیب های زیادی در آینده کودک می شود. درمانگران مرکز ستاره ایرانیان به فرزند شما کمک می کند تا مهارت های گفته شده را به صورت تضمینی بهبود دهد. برای صحبت با مشاوران برتر کودک می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.


میزان شیوع لکنت زبان

میزان شیوع لکنت زبان در بین کودکان تقریباً ۵ درصد است و معمولاً تا سنین جوانی، ۸۰-۵۰ درصد این افراد با رسیدگی و درمان­ به موقع بهبود پیدا می­کنند. هم­چنین لکنت زبان در بین پسرها ۵-۴ برابر دخترهاست و سیر بیماری نیز در بین پسرها طولانی­تر است.


به­ طورکلی، اغلب مشکلات­ گفتاری در سنین ۵-۲ سالگی (یعنی زمانی که کودکان در حال فراگیری مهارتهای کلامی گوناگون، استفاده از لغات جدید، به­کارگیری جملات طولانی­تر، صحبت در میان جمع و بیان نظرات و افکارشان هستند) و ۷-۵ سالگی (یعنی زمان آغاز مدرسه، برانگیختگی برای یادگیری و کنجکاوی، هیجان ناشی از کلاس و درس، کسب مهارتهای اجتماعی و ورود به اجتماع بزرگ­تر هستند) ،آغاز می­شود.



لکنت زبان در کودکان


تشخیص

اغلب کودکان در ۱۵-۱۲ ماهگی شروع به صحبت­کردن می­کنند ­و در ۲۴-۱۸ ماهگی با ساختارهای دستوری صحبت می­کنند. کودکانی که لکنت دارند، میانگین زمان گفتارشان پایین است و تکلم را دیرتر آغاز می­کنند. این­گونه کودکان الزاماً درسایر مهارتهای رشدی خود کند نیستند. پژوهشگران طی تحقیقی دریافتند کودکان مبتلا به لکنت از تعداد بیشتری ازگفته­ های تک واژگانی استفاده می­کردند.


 ساختارهای سادۀ دستوری رابه کار می­بردند

اشتباهات دستوری بیشتری داشتند.

اشتباهات بیشتری در تولید اصوات داشتند.

در مقایسه با کودکان سالم ۲ ماه تأخیر رشد کلامی داشتند.

تشخیص لکنت زبان در مراحل اولیه بسیار مشکل است؛ زیرا اغلب کودکان خردسال بدون اینکه هیچ مشکل و یا زمینه­ای برای گسیختگی های گفتاری داشته باشند. علائمی از لکنت زبان دارند. گروهی از آنها چندان به این مشکل خود اهمیت نمی­دهند واگر چند بار هم نتوانند کلمه­ای را به درستی بیان کنند. هیچ ناراحت نمی­شوند.


درحالی­که گروهی دیگر، کمترین گرفتگی زبان تأثیری عمیق بر رفتارهای اجتماعی آنان می­گذارد و سخت تلاش می­کنند تا لغات و واژگان را به درستی بیان کنند. در نهایت نیز از این­که نمی­توانند آن­طور که می­خواهند صحبت­کنند، دچار نا­امیدی و ناکامی می­شوند. شدت لکنت زبان درکودکان می­تواند از حادترین تا کمترین حالات متغیر باشد. متخصصان گفتاردرمانی برای تشخیص و شناسایی کودکانی که دچار لکنت زبان هستند، به علائم  زیر توجه می­کنند؛


تکرار صداها و هجاها (مثل، من من ، من من ،او او او )


کشش یا امتداد دادن صداها (مثل تکرار صدایی مممم ماما، تکرار ه یجایی مامامامان)


در میان اندازی

مکث درون واژه­ ها

 انسداد قابل شنیدن و ناملفوظ (مکث­های پر و خالی)

جایگزین کردن برخی لغات به­منظور عدم گفتن کلمات مشکل

تکرار واژه­ های تک هجایی

انجام حرکات اضافی مثل، چشمک زدن، تیک، لرزش فک­ها و لب و دهان

 بیان واژه­های مشکل که با تنش فیزیکی ادا می­شوند.

تمام موارد فوق علائم لکنت زبان هستند و چنان­چه والدین، مربیان و نزدیکان تصور می­کنند کودکی با این خصوصیات صحبت می­کند،بهتر است با اتخاذ روش­های مناسبی درصدد بهبود او برآیند و اجازه ندهند لکنت در او سال­هاطول بکشد؛ زیرا گفتن این جمله که خودش خوب خواهد شد مشکلی از کودک حل نمی­کند.


 


لکنت زبان در کودکان ۳ ساله

علت دقیق لکنت زبان در کودکان ۳ ساله هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما عوامل مختلفی در بروز آن دخیل هستند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل ژنتیکی: سابقه خانوادگی لکنت زبان یکی از عوامل خطرناک برای بروز این اختلال در کودکان است.

رشد عصبی: برخی کارشناسان معتقدند که لکنت زبان ممکن است ناشی از اختلال در رشد عصبی باشد.

عوامل محیطی: برخی از عوامل محیطی مانند استرس، فشار یا اضطراب نیز می توانند در بروز لکنت زبان نقش داشته باشند.

درمان لکنت زبان در کودکان ۳ ساله معمولاً با گفتاردرمانی انجام می شود. هدف از گفتاردرمانی در این کودکان، کمک به آنها برای بهبود مهارت های زبانی و گفتاری و کاهش علائم لکنت زبان است. روش های مختلفی برای درمان لکنت زبان در کودکان ۳ ساله وجود دارد، اما برخی از روش های متداول عبارتند از:


روش های رفتاری: این روش ها بر تغییر رفتارهای کودک در هنگام صحبت تمرکز دارند.

روش های شناختی-رفتاری: این روش ها بر تغییر افکار و باورهای کودک در مورد لکنت زبان تمرکز دارند.

روش های گفتاری: این روش ها بر بهبود مهارت های زبانی و گفتاری کودک تمرکز دارند.

لکنت زبان در کودکان باعث آسیب های زیادی در آینده کودک می شود و باید سریعا درمان شود. درمانگران مرکز ستاره ایرانیان به فرزند شما کمک می کند تا مهارت های گفته شده را به صورت تضمینی بهبود دهد. برای صحبت با مشاوران برتر کودک می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.


لکنت زبان ناگهانی در کودک ۴ ساله

در لکنت زبان در کودکان ۴ ساله نی نی سایت مهم است که با یک متخصص گفتار درمانی مشورت کنید. متخصص گفتار درمانی می تواند علت لکنت زبان کودک شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را برای او تجویز کند.

منبع:کانون مشاوران ایران-لکنت زبان در کودکان ✔️ درمان قطعی و تشخیص روانشناسی